Cecilia Blankens
Cecilia Blankens bor med sin man Per och tre barn utanför Stockholm och på somrarna på Kinnekulle i Västergötland. Hon är från början modejournalist, men 2014 sadlade hon om och startade det sedan dess snabbt växande skomärket Blankens. Här i bloggen får ni hänga med i hennes omväxlande entreprenörsliv. Räkna med mycket mode, en hel del familjeliv och massor av åsikter. Cecilia har bloggat sedan 2005 och alltid haft ambitionen att hennes lilla plats på webben ska vara som en fritidsgård för kvinnor där vi diskuterar, inspirerar, stöttar och sprider kärlek.
Annons

Att konvertera sin bil till miljöbil

Ibland tänker jag att ni kanske undrar vad jag gör på dagarna? Ja allra mest tid och engagemang lägger jag förstås på både det ena och det andra som har med Blankens att göra – att utveckla vårt hållbarhetsarbete är något jag prioriterat, och det engagemanget tar mig inte sällan till både nya platser och nya människor. Det finns så mycket att lära sig, och nätverket för oss företagare som ser möjligheterna i omställningen till en hållbarare framtid är starkt!

Annons
Annons

Härom veckan åt jag lunch med vår finansmarknads och bostadsminister Per Bolund – och då pratade vi om bilar. Om att kunna konvertera sin vanliga bensinbil till en miljöbil. För det går nämligen! Ni som kör Diesel-bil letar rätt på närmsta HVO-försäljare och börjar tanka – och köra! – fossilfritt på det viset. Att alla skulle köpa nya elbilar är inte en rimlig lösning framåt, vi har ju en massa bra bilar som funkar perfekt – att producera nytt är påfrestande för miljön och dessutom har vi inte miljömärkt el så att det räcker om alla skulle byta till elbil. Att bygga om sin bensinbil till en etanolbil är relativt billigt och går supersnabbt! Idag hade jag ett möte med Autoexperten på samma tema – det finns ett gäng kvinnor (förstås…) inom företaget som arbetar för att detta ska kunna bli tillgängligt för fler – och snabbare. Till det behöver vi politiker som lagstiftar om billigare etanol, att vi blir bättre på att ta tillvara svensk etanol (idag lärde jag mig att St1 är ett företag som jobbar hårt på det här med att ta tillvara superklimatsmart etanol från skogsindustrin – så nu tankar vi hos det här gänget framöver ladies, eller hur?) och om att subventionera konvertering av bensinbilar till etanoldrift. Det finns så många möjligheter hörni! Frågan är bara hur vi ska få allt att hända? Kanske att vi med våra gemensamma nätverk och kontakter här i bloggen kan skapa en påverkansgrupp som kan knuffa på politiker och snabba på den här processen?

Annons

Aja. Nu vet ni var jag tänker på på dagarna. Det är skor och mitt företag, men också en hel del annat! Idéer på hur vi kan få till en snabb etanolomställning mottages tacksamt!

15 kommentarer till “Att konvertera sin bil till miljöbil”

  1. Vivi skriver: 6 mars, 2020

    Men vad sa de om etanol? Är det inte konstigt att ”elda upp” maten? Det är sånt jag kan fundera över. ?


    1. Hanna Bühlmannautoexperten.se skriver: 10 mars, 2020

      Jo det är jättekonstigt! att elda upp mat till fördel för etanol Det är därför vi måste möjliggöra för att det ska bli lönsamt med svenskproducerad etanol som är baserad på svensk skog. Tidigare köpte vi in etanol från främst Sydamerika, där man, som nämnt ovan, brände matfält till fördel för etanol, som dessutom producerades på ett ohållbart sätt och transporterades med stora omiljövänliga båtar hela vägen hit. Nej nu måste vi tänka smart och enkelt.


  2. Golf+etanol = sant skriver: 6 mars, 2020

    Har envist fortsatt kära på etanol trots massa förståsigpåare som sagt att det är ute!! Äntligen kanske fler börjar fatta att det ändå är ett bra alternativ!! ???


  3. Andrea skriver: 6 mars, 2020

    Jätteintressant! HVO är nytt för mig, det måste kollas upp. Verkar finnas ett tankställen nära mig i alla fall. Undrar hur det är prismässigt?


    1. Cecilia Blankens skriver: 6 mars, 2020

      Jag tror att det är något dyrare än vanlig diesel, men jag känner att det helt enkelt inte får vara en anledning att låta bli. Vi måste bli många som använder, så att pris pressas och det kan bli billigare framöver. Vi har ju ur ett hållbarhetsperspektiv verkligen inte råd att fortsätta med fossila bränslen heller! Man kan ju dra ner på några resor istället? Så blir det samma i slutändan ändå!


  4. Natalie skriver: 6 mars, 2020

    Det här är också väldigt intressant som är under utveckling:
    https://www.setragroup.com/sv/pyrocell/
    Bränsle utvunnet av sågspån ?


  5. Agnetha skriver: 7 mars, 2020

    Jag kör sen flera år tillbaka på biogas (https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/vad-aer-biogas/) som produceras lokalt av vårt eget matavfall (https://www.tekniskaverken.se/privat/avfall-och-atervinning/grona-pasen/). Det känns väldigt hållbart tycker jag.


  6. Bettan skriver: 7 mars, 2020

    För många år sedan hade min man etanolbil som tjänstebil. Det var då, när etanol var det enda rätta, och med det följde många ekonomiska fördelar. Det var bara det, att man fick tanka, tanka och åter tanka. Etanolbilar hade mindre tank, och sedan tog bilen mycket mer bränsle per km.
    Men så är det kanske inte idag. Men man skall nog kolla med någon mer ”expert” än Bolund.


    1. Cecilia Blankens skriver: 7 mars, 2020

      Det är lite annorlunda med etanol ja, men nu var det ju inte just dessa teknikaliteter vi diskuterade utan mer miljöfördelar och subventioner. Autoexperten som jag träffade i fredags är mer experter på själva bilen!


  7. Maria skriver: 8 mars, 2020

    Något som många fordonstillverkaren har börjat satsa på är vätgas.. det blir inga utsläpp alls, endast vattenånga. Väldigt intressant.. just nu är det ett företag i USA som ska bygga vätgaslastbilar o bygga ett helt nät med tankställen. Det krävs mycket men vi måste börja ta klimathoten på allvar och alla kan göra nåt.


    1. Cecilia Blankens skriver: 8 mars, 2020

      Så spännade med all den utveckling som sker nu! Tror det är denna samma gas som finns i Mariestad? Min barndomsstad, skriver om den och det i ett tidigare inlägg!


  8. Maria skriver: 9 mars, 2020

    Ja verkligen spännande!! Ja det stämmer att de har ett tankställe med vätgas i Mariestad 🙂


  9. Matilda skriver: 9 mars, 2020

    Så intressant detta! Hade aldrig hört om HVO innan men nu har jag läst allt som går att hitta. Är det någon som varit vid tankstället i Västberga och vet om man får tanka där som privatperson?


  10. Hanna Bühlmann - Autoexpertenautoexperten.se skriver: 10 mars, 2020

    Tack för ett superinspirerande möte Cecilia!
    Ja vi måste verkligen kroka arm i den här frågan. Det måste faktiskt vara enkelt och ekonomiskt möjligt för gemene kvinna och man att göra hållbara val. Vi kan alla göra mycket mer än vad vi gör idag, både som företag och privatperson. Ska bli så spännande att se hur vi kan lyckas lyfta den här frågan och öppna dörrarna för ett mer hållbart alternativ!


  11. Malin Möller skriver: 10 mars, 2020

    När jag för 1,5 år sedan började lobba för etanolkonvertering både internt på KGK/Autoexperten och externt, drömde jag om att nå fram med mitt budskap på riktigt. Glad att mitt budskap nu nått hit till dig och Per Bolund.


Dela på:
Annons
Laddar
https://ceciliablankens.femina.se/okategoriserade/att-vara-kar-i-en-ladcykel/