Cecilia Blankens
Cecilia Blankens bor med sin man Per och tre barn utanför Stockholm och på somrarna på Kinnekulle i Västergötland. Hon är från början modejournalist, men 2014 sadlade hon om och startade det sedan dess snabbt växande skomärket Blankens. Här i bloggen får ni hänga med i hennes omväxlande entreprenörsliv. Räkna med mycket mode, en hel del familjeliv och massor av åsikter. Cecilia har bloggat sedan 2005 och alltid haft ambitionen att hennes lilla plats på webben ska vara som en fritidsgård för kvinnor där vi diskuterar, inspirerar, stöttar och sprider kärlek.
Annons

Nu och framåt

Piper in här igen från en skön julledighet. Vi har varit i Åre en vecka, att åka dit var inte en självklart beslut ska sägas. Vi bokade resan för över ett halvår sedan, när prognoserna för hösten såg helt annorlunda ut, och när det sedan närmade sig gick vistelsen inte att boka av och efter många diskussioner blev det så. Är ju inte precis svart eller vitt som gäller nu (eller någonsin?) – men allt det här kan man ju givetvis diskutera! Något jag ärligt talat helst slipper, jag förutsätter att vi alla tar ansvar här, oftast mer ibland med något avsteg.

Annons

Hur som var jag helt skräckslagen inför tanken på att någon skulle slå sig i skidbacken; och belasta vården med onödiga benbrott – så vi tog det verkligen superlugnt. Hängde på hotellrummet och i snön, åkte lite skidor i de allra flackaste backarna. Och så var vi utomhus! Massor! Och snön var fluffig, minusgraderna bet och snöflingorna mjuka.

Annons


Så sagolikt vackert!

Det här året var också första gången vi kunde åka skidor alla tillsammans. Utan rep och att stå böjd som en banan över ett litet barn i backen, stilla och fint kunde vi susa nedför de gröna och blå backarna. Så underbart! Och i övrigt måste jag säga att man i Åre tog alla slags restriktioner på största möjliga allvar. Fyra personer vid borden-regeln gällde också för oss som familj när vi åt middag och lunch. Vi fick sitta vid olika bord (men kunde sedan gå upp och dela hotellrum enligt en lite haltande logik, men man för förstås ha full förståelse för snabba beslut utan hänsyn till alla detaljer just nu!)

Barnen är lediga en vecka till, jag börjar jobba lite smått imorgon och går på halvfart i veckan, för att växla upp och köra igång igen nästa vecka. Har varit så otroligt skönt att vara ledig, och är kanske inte helt redo att kliva ur vilan än egentligen, men energin brukar ju tack och liv ändå alltid dyka upp till slut.

Annons

Gott nytt år på er kära vänner!

Har ni tankar om vad ni vill läsa mer om, eller gillar lite extra mycket här i bloggen får ni gärna dela med er! Jag håller gärna inläggen breda och intressanta för så många som möjligt, och ibland kan det vara svårt att hitta inspirationen där. Så vill ni ge mig lite feedback och Peppe inför ett nytt och bra (bättre!) bloggår så lyssnar jag tacksamt!

108 kommentarer till “Nu och framåt”

  1. Helene skriver: 4 januari, 2021

    Trodde verkligen inte att just du skulle göra det. Iaf inte s k r i v a om det. Handlar ju verkligen inte om antikroppar. Ni kan ju ändå flytta runt viruset som bärare. I sjukvården betraktas du som smittsam om du söker med covid-symtom trots att du har antikroppar. Viktigt att du förstår detta. Det handlar ju om att statuera ett exempel i detta fall. Jag jobbar på Södersjukhuset. Min familj ställde in familjens första skidresa som vi bokat sedan ett halvår tillbaka. Vi fick inte pengarna tillbaka. Det sved i plånboken för vi tjänar ej fett som sjuksköterskor. Blir är ärligt talat ledsen. Det hade varit bättre att du inte skrivit nåt alls om det ju. Det är viktigt det just du förmedlar och detta gynnar inte oss i sjukvården med den här typen av inlägg. Kanske helt enkelt är bra att ta bort det? Att få antikroppar/utsätta sig för virus/få det överstökat skulle kort och gott göra att man då får leva lågmält för att gynna oss på sikt så att vi andra kan åka när pandemin är över? Så kan det tolkas och det klingar inte så bra. Förlåt, vet att du inte ville diskutera detta men kom igen.


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      Jag förstår inte skillnaden i att ta bort inlägget? Det gör ju inte resan mindre åkt? Men du tänker kanske att det liksom godkänner andras resor? Om en åker åker andra? Kan förstå det resonemanget. Men har samtidigt ett starkt behov av att kunna stå för mina val? Kanske är en ego känsla, men inre helt värdelös ändå? Alla väljer ju ändå sen olika? Efter sin egen situation? Tycker att det hade känts fiffligt och oärligt att låtsas som ingenting, och skriva en post om vädret istället på något vis? Vill inte riktigt vara den personen och även om jag förstår vad du säger så är jag inte helt säker på att det är rätt väg att gå?

      Att bli ledsen eller besviken på någon som väljer och tänker annorlunda en en själv – av olika anledningar, kanske för att man inte har samma kunskap eller erfarenheter – är alltid en så märklig väg att gå har jag tyckt. Det vore ju som att jag skulle känna mig besviken på folk i min omgivning som bryr sig mindre om att leva hållbart och göra hållbara val än jag gör? Att jag liksom skulle ta det personligt om folk jag känner inte prioriterar som jag? Kan inte förstå det hållningssättet riktigt.


      1. Anna skriver: 4 januari, 2021

        Jag tycker inte att det är en märklig väg att gå att bli ledsen eller besviken på någon som gör ett annat val. Jag blev också besviken när jag såg att ni var i Åre. Känns som att ”alla” offentliga personer, politiker (det är värst) och influensers, har åkt iväg under jul. Träffat sina familjer eller åkt på härliga resor. Känner mig typ dum som suttit hemma i stan med min man och våra barn. Våra nära vänner vaskade sina flygbiljetter hem till familjen, 7000 kr som de inte fick tillbaka. Har ett par singelkompisar som suttit ensamma i jul för att inte göra onödiga resor. Medan andra roar sig. Det är så fruktansvärt orättvist!💔

        Du får ändå ta med dig som en komplimang att du är den jag blivit mest besviken på, och det är ju för att jag ser upp till dig och beundrar hur du annars lever hållbart och ansvarsfullt. På ett sätt är det ju orättvist att du har högre förväntningar på dig av den anledningen. Men oavsett hur stor besvikelsen är så är kritiken den samma.


        1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

          Anna, i all välmening så tror jag att ditt intryck inte helt stämmer? Vi firade också jul hemma, vi var hemma, med Pers ensamstående mamma och moster som sällskap. De valde att ta risken att komma, mot bakgrund av att vi har antikroppar; för att de behövde den breaken från ensamheten helt enkelt. För deras egna välmåendes skull.

          Om det gör dig gladare kan jag meddela att de La-biljetter vi också vaskat inte precis var billiga.

          Jag roar mig massor! Men jag gör det medan jag tar ansvar. Vet inte hur många utomhusbrasor med vänner jag njutit av i höst. Eller hur många mysiga hemmakvällar. Jag vet inte vad du tänker att jag gjort för vidlyftigt när du säger att jag roat mig?


  2. Angelica skriver: 4 januari, 2021

    Håller med ovanstående kommentar. Ni gör era egna val men som influencer så är ditt jobb att influera. Alltså så ser många både här och på instagram era bilder och känner att varför ska de avstå något när inte andra gör det. Är man själv i gränslandet och ska avboka något så blir det extra svårt när man ser inlägg om hur andra väljer att åka.

    Vi skulle tex varit i fjällen nu men valde att avboka och då känns det faktiskt som en extra käftsmäll att se inlägg om hur fantastiskt fjällen är.


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      With all do respect, jag ser inte att mitt jobb är att vara influencer, och jag ser absolut inte att jag ständigt måste vara en bra förebild, oavsett jobb. Dessutom är det ju omöjligt att pleasa alla – om jag i min roll skulle ha som mål att alltid göra rätt val i så mångas ögon som möjligt – ja du hör hur omöjligt det är?

      Jag kan heller inte ta ansvar för att du tycker det är jobbigt att se hur härlig fjällnaturen är.


      1. Angelica skriver: 4 januari, 2021

        Ber om ursäkt om min kommentar blev hårdare än tänkt i skrift. Tycker verkligen inte att alla måste vara goda förebilder i allt utan alla måste få bara vara ibland och få göra lite fel. Men i dagens läge så är situationen rätt speciell alla bör tänka ett extra varv speciellt de med många följare oavsett om man vill kalla sig influencer eller inte. Tack för en i övrigt inspirerande blogg. 😊


  3. Sandra skriver: 4 januari, 2021

    Jag läser gärna och ser bilder från er inredning i huset och hur ni tänkte när ni renoverade och ville bevara så mycket som möjligt. Du har ju skrivit om det innan men är så trevligt att läsa 🙂
    Gärna oxå tips på miljövänliga produkter eller andra bra hållbara saker!


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      Tack för input! Gillar att skriva om båda ämnena och fortsätter gärna med det!


  4. Julia skriver: 4 januari, 2021

    Håller med flera av ovanstående kommentarer. Högst olämpligt att gång på gång visa upp bilder på shopping, restaurangbesök, häng med släkt och så nu Åre-resan. Ett undantag kanske man kan komma undan med, men nu tycker jag det verkar vara mer regel än undantag att det blir ett undantag här och där.

    Det sticker i ögonen på alla som kämpar med att inte kunna träffa sina närmaste eller sliter sig sönder inom vården.

    Skriv hellre om vad ni som familj AVSTÅR från och vad ni hittar på istället för att influera och inspirera, och vara en förebild.


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      Hörru nu tog du i från botten av dina fördomar!
      Gång på gång visa upp bilder på shopping? NÄR har jag gjort det? Eller hängt med släkten? Är det kalaset utomhus för Remy du tänker på? Restaurangbesök? Vad pratar du ens om?


      1. Julia skriver: 4 januari, 2021
        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Att jag var på stan med min dotter som fyllde år? Jadu.


        2. Nina skriver: 5 januari, 2021

          Är faktiskt förvånad över den otroligt tråkiga tonen i svaren. Födelsedag eller ej, ni var ju ute och shoppade.


        3. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Jo men snälla vän, i början av november var vi i tre butiker för att det var vad min dotter önskade sig i present. Hon fick inget kalas, ingen uppvaktning av utomstående, men ett besök i en skoaffär och en second hand-butik är ju inte precis karaktärsdanande eller genomgående vårdslöst och inget att hetsa upp sig så fruktansvärt mycket att sig över heller? Har du varit på systemet eller i en mataffär på sistone? Det kanske du har, jag eller någon annan har det kanske inte. Det finns väl absolut ingen rimlighet i att hålla på och mäta så här? Vi har haft skobutiken öppen, men bara för kunder som bokat tid. Det vore ju enligt ditt puritanska sätt att se på det då rimligt för mig att skälla ut de kunder som ändå kom dit?

          Otroligt tråkig ton i svaren? Jag har väl ändå varken dömt någon annans val, eller varit sarkastisk kring någons liv? Heller inte haft synpunkter eller gissningar kring andras privatekonomi. Vilket hänt i både en och fler kommentarer till mig. Är alldeles för gammal och träffat på alldeles för många bråksugna kommentatorer genom åren för att smila mot folk som ändå aldrig kommer vilja resonera.


  5. Julia skriver: 4 januari, 2021

    Håller med flera av ovanstående kommentarer. Högst olämpligt att gång på gång visa upp bilder från Åre-resan. Ett undantag kanske man kan komma undan med, men nu tycker jag det verkar vara mer regel än undantag att det blir ett undantag här och där.

    Det sticker i ögonen på alla som kämpar med att inte kunna träffa sina närmaste eller sliter sig sönder inom vården.

    Skriv hellre om vad ni som familj AVSTÅR från och vad ni hittar på istället för att influera och inspirera, och vara en förebild.


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      Den första delen av din kommentar förstår jag inte. Vad menar du med att det är mer regel än undantag att göra undantag? Är det mitt liv du tänker på då? Utveckla gärna, eftersom jag själv inte upplevt annat än att jag haft en väldigt stillsam höst hemma.
      Det sticker i ögonen att jag träffat min syster och min mamma? Eller att vi hade fest utomhus för Remy när han fyllde år och hans moster och kusiner var där? Jag är ledsen men jag kan inte ta ansvar för att vi har turen att inte ha några direkta underliggande riskfaktorer förutom ålder hos närstående.

      Vad vi som familj avstår från? Menar du verkligen det? Själv är jag så URBOTA less på duktighetsskrytet kring Corona att jag skulle spy på mig själv om jag rabblade upp flygbiljetterna vi vaskat, personerna vi inte träffat, festerna vi inte haft, barnkalasen vi inte ordnat, alla helger vi varit hemma. Kan inte på något sätt se underhållningsvärdet i det faktiskt.


  6. LL skriver: 4 januari, 2021

    Fast det är verkligen extremt problematiskt att du i din position påvisar att du varit på skidsemester under en pandemi. Cecilia, jag tror egentligen du förstår men jag provar som den svensklärare jag är att bryta ner begreppet ”influera”. Det blir påverka, inverka på, ha inflytande på, utöva påverkan, ha inverkan på osv.. Förstår du vae jag och övriga som ifrågasätter vill komma? Du behöver inte be om utsäkt, försvara etc men att resan sker och att särskilt, särskilt, särskilt resan offentliggörs är illa. Så är det.


    1. Cecilia Blankens skriver: 4 januari, 2021

      Ok, så influencer menar du att jag är för att jag har en blogg? I mina ögon är jag det inte, min huvudsakliga inkomst kommer från det skoföretag jag driver. Det var svar på första delen av din fråga. Mitt yrke är inte att influera andra.

      För det andra har jag inget intresse av att vara en person som inte kan stå för de beslut jag fattar. Jag lever också i tron att summan av de beslut vi fattar grundat i etik och moral i slutändan landar någonstans på samma plats, och att man ska vara försiktig med att döma någon annans val, därför att de egna valen kan dömas lika hårt av någon annans öga. Oftast lever vi gråzoner, där beslut ibland fattas som inte helt överensstämmer med det bästa tänkbara. Hade vi till exempel inte åkt, hade någon annan tagit värt hotellrum, så vad blir skillnaden i slutändan?

      Slutligen: Att fastställa ”Så är det” kring en åsikt är en logisk vurpa i sig.


      1. Lovisa skriver: 4 januari, 2021

        Jag tycker inte ditt yrke är att vara influencer, ditt yrke är företagsledare, entreprenör och skodesigner och mycket mer. Men bara för att ditt YRKE inte är att vara influencer så fråntar ju inte det faktumet att du faktiskt ÄR influencer/influerare. Du är en räckvidd på Instagram på 30 000 personer (fler än många dagstidningar) och troligen något motsvarande här på bloggen. Jag tycker inte att du kan ”välja” att vara influencer när du gör reklammärkta inlägg för produkter/tjänster (för då väljer ju företagen dig just för att du influerar/inspirerar och du får, med rätta, bra betalt för det) och sedan ”välja” att inte vara det när du skriver om resor under en pandemi. Eller, varför skulle annars många företag vill göra samarbeten med just dig – om inte för att du influerar och inspirerar människor? Jag förstår vad du menar att du vill vara en person som står för att du reser snarare än att ljuga om det (din principfasthet är en av anledningarna till att jag följer dig), men jag tycker inte att det är helt oproblematiskt. För det första så tycker jag ju inte att man (du/jag/vi) ska resa överhuvudtaget just nu, antikroppar eller inte, men mitt huvudargument är att jag tror att följsamheten till restriktionerna i samhället på totalen blir lägre av det här inlägget. Åtminstone för MIG är det ganska kort tankebana efter det här inlägget till ”what the hell, Cecilia Blankens åker på en skidresa, varför skulle inte jag då kunna xxx? Jag behöver också sol/upplevelse/snö/familj/vänner” eller ”hon motiverar sin resa med antikroppar, jag motiverar min aktivitet med XXX” (hur välmotiverat det än må vara).

        För att följsamheten till restriktionerna på totalen ska vara fortsatt hög, förutsätter det stort individuellt ansvar. Och ja, jag tycker att det ansvaret är större för någon som har en räckvidd på 30 000 än någon som har 120 följare. (Och såklart ytterligare ännu större för en politiker. ) Man kan liksom inte dra in pengar på sin räckvidd ena dagen, men inte ta ansvar, eller kännas vid den, andra dagar. Jag tycker att du inspirerar med den här resan, jag tycker att du ”godkänner” resebeteende under en pandemi med den här resan och jag tror att andras människors motivation/uthållighet/tålamod till följsamhet av restriktionerna blir lägre av att läsa det här inlägget. Åtminstone för MIG så är en anledning till att jag står ut är att vi alla sitter i samma båt, att vi alla tillsammans låter bli att resa/gå på fest/gifta sig gör att jag blir mer motiverad att vara relativt strikt. Och det är också anledningen till varför jag tror att din resa, och ditt inlägg om resan, gör att andra människor förlorar motivation.


        1. LL skriver: 4 januari, 2021

          Goda reflektioner Lovisa. Jag ser fram emot en respons från Cecilia.


        2. Anna skriver: 4 januari, 2021

          SÅ bra skrivet, tack!


        3. Lovisa skriver: 4 januari, 2021

          Hej igen!

          Lovisa (som ovan) här igen. Jag försökte vara välbalanserad, nyanserad och snäll-argumenterande även ovan, men en av mina huvudpoänger kanske inte framgick och jag vill förtydliga, för jag tror att det behövs nyanser i sådana här samtal. Jag tror/tycker att det finns restriktioner på pappret som man i praktiken kan bryta utan att det försämrar smittläget. Jag tror/tycker att det tom kanske finns resor man kan göra utan att riskera att förvärra läget i vården. Det kan mycket väl vara så att er resa är ett sådant exempel. Men även om just er resa är ett sådant exempel, så tror jag att ditt blogginlägg och dina härliga instagram-poster från Åre, som når ut till väldigt många människor, gör att många människor förlorar sin motivation att ”hålla i/hålla ut” och att DET på totalen är dåligt och risky. ”Kan hon, så kan jag”. Så kanske.. man som influencer (för det hävdar ju jag att du är, även om det inte är ditt yrke) inte behöver ljuga, men kanske behöver du vid sådana här tillfällen inte visa upp den här resan eller den här delen av ditt liv (baserat på argumenten ovan) i form av det det här blogginlägget eller dina härliga insta-poster från Åre?


        4. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Jag vet ärligt talat inte vad som är rätt och fel. Du har kanske rätt? Samtidigt som det blir en O-ER-HÖRT knepig diskussion om den handlar om att du kan åka, men prata inte om det.

          Jag skulle kanske gjort som alla andra? Bara postat bilder utan att bjuda upp till diskussion? Tagit bort alla kommentarer och låtsats som det regnat? Vet inte men det känns inte jag.


      2. LL skriver: 4 januari, 2021

        Men jag pratar inte om yrkestitel, uppdragsbeskrivning eller inkomstkälla. Jag pratar om att influera och menar då ordet som betydelsebärande enhet.
        Anser du att du influerar andra människor som kreatör/skapare bakom uppskattad skodesign, skribent i blogg på Femina och person med större instagramkonto?


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Jo det gör jag ju, det gör vi väl alla?


      3. Frida skriver: 4 januari, 2021

        ”Om vi inte åkt hade någon annan tagit vårt hotellrum så vad är skillnaden i slutändan”

        Orkar knappt bemöta det. Men ändå, så himla skönt att tänka så. Här kommer fler exempel på hur resonemanget kan användas för ett skönare liv:

        ”Varför ska jag låta bli att äta kött, grisarna är ju redan slaktade så vad gör det för skillnad”

        ”Varför ska jag källsortera, de flesta i världen källsorterar ju inte så vad gör det för skillnad”

        ”Varför ska jag cykla istället för att ta bilen? Flyget står ju ändå för huvuddelen av utsläppen så vad gör det för skillnad”

        Så himla fiffigt resonemang, funkar i alla lägen när man vill stanna i Lala-land och slippa ta ansvar!


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Jo, absolut, det är ju ett helt korrekt resonemang (även om udden av det försvinner när du gör det med en sarkastisk ton, läser du här oftare vet du säkert att jag gärna gör förändringar snabbt när det gäller hållbarhet, att det du försöker måla upp här, något slags ansvarslöst LA-liv om jag tolkar dig rätt? Inte helt stämmer med mina prioriteringar i livet), men poängen här var ju att resan redan var köpt och betald. Jag hade ju knappast åkt och köpt en resa NU. Men eftersom det lagts en del pengar på resan som vi inte skulle få tillbaka, är det ju förstås omöjligt att inte tänka att åker inte vi, åker någon annan och hotellet säljer samma rum två gånger. Säger inte att det gör resonemanget mer moraliskt rätt, men att det lägger till en dimension som inte var helt oviktig i hur våra diskussioner gick.


  7. Caroline skriver: 4 januari, 2021

    Vi avbokade vår resa till Idre för att inte vara en av alla bilar på vägarna, inte vara i mataffär, inte stå i liftkö, inte vara på restaurang, för att följa rekommendationer och för att det var det enda etiskt rätta i våra ögon. Om alla hade avstått i större utsträckning att åka till fjällen/Kanarieöarna/shoppat/ätit med vänner så kanske vår situation hade sett bättre ut i Sverige. Tyvärr tror jag att det värsta inte är över. 🙁


  8. Louise skriver: 4 januari, 2021

    Hej Cecilia! Älskar din blogg och läser gärna mer om ditt engagemang kring hållbarhet och miljötänk. Tycker mycket om dina tips på middagar från rester i kylskåpet, miljövänlig städning, hudvård, konsumtion, osv. Du har inspirerat mig mycket när det gäller miljötänket😊 kram på dig!


  9. Louise skriver: 4 januari, 2021

    Hej Cecilia! Älskar din blogg och läser gärna mer om ditt engagemang kring hållbarhet och miljötänk. Tycker mycket om dina tips på middagar från rester i kylskåpet, miljövänlig städning, hudvård, konsumtion, osv. Du har inspirerat mig mycket när det gäller miljötänket😊 kram på dig!


  10. Louise skriver: 4 januari, 2021

    Hej Cecilia! Älskar din blogg och läser gärna mer om ditt engagemang kring hållbarhet och miljötänk. Tycker mycket om dina tips på middagar från rester i kylskåpet, miljövänlig städning, hudvård, konsumtion, osv. Du har inspirerat mig mycket när det gäller miljötänket😊 kram på dig!


  11. Louise skriver: 4 januari, 2021

    Oj förlåt, ser att det blev flera kommentarer!


  12. Caroline skriver: 4 januari, 2021

    Tänker inte ens kommentera ovanstående diskussion, utan vill bara säga att jag nästan dagligen tittar in här för att du är så grymt inspirerande med både din stil och dina tankar. Gladast blir jag nog faktiskt av att se bilder på hur du klär dig! Så gärna fler OOTD bilder för min del. Gott Nytt År!


  13. Maja skriver: 4 januari, 2021

    Vi är nog ganska många som redan vet hur sagolikt vackert Åre är… så ditt inlägg gör att det känns lite extra tungt att ha avstått från skidresor i år för allas bästa. Hoppas du kan ha förståelse för att många blir mer ledsna än glada av ditt inlägg.


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Jag kan ha förståelse för det. Känner ni likadant av vänners och familjs bilder på instagram och facebook? Ärligt menad fråga!


      1. Maja skriver: 5 januari, 2021

        Ja, det gäller alla.


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Ber du dem sluta lägga upp bilder också?


  14. Johanna skriver: 4 januari, 2021

    Jag gillar dina familjeuppdateringar, mer sånt! Har följt dig sedan Bonnie var liten 🤗
    Gärna mer miljö och hållbarhet också.


  15. Johanna skriver: 4 januari, 2021

    Jag gillar dina familjeuppdateringar, mer sånt! Har följt dig sedan Bonnie var liten 🤗
    Gärna mer miljö och hållbarhet också.


  16. Sandra skriver: 4 januari, 2021

    Jo jag tycker faktiskt det är väldigt tydligt i vad som gäller nu och likt många andra instämmer jag i att det är dålig stil att dra till fjällen i nuläget. Eftersom du valt att publicera bilderna måste du också acceptera att folk reagerar i kommentarsfältet. Jag har följt dig länge , lätt över tio år, och gillat massor men på sista tiden tycker jag du varit ovanligt barsk i dina svar i kommentarsfältet.


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Men jag GÖR ju det! Jag accepterar ju kommentarer? Svarar och ger min syn på saken? Du menar att du tycker att jag ska pudla mer? Fjäska mer? Förstår inte riktigt vad det är du du förväntar dig av mig. Barsk i kommentarer? Ja, är jag barsk är det förmodligen för att personen inte hållit en trevlig ton, annars brukar jag undantagslöst försöka vara så trevlig jag bara kan! Tycker för övrigt att tonen här i bloggen alltid är underbar och mysig, kan inte ens minnas när jag behövt säga ifrån senast?


      1. Anna skriver: 5 januari, 2021

        Jag tror att du är fullt medveten om hur resonemanget kring Åre-resan haltar och därför svider kritiken. Och att av den anledningen kommer dina svar ut rätt barska. Tycker faktiskt de flesta kommentar här är helt rimligt formulerade och har en bra poäng.

        I mina ögon är du en av Sveriges vettigaste influensers. Du har fötterna på jorden, är en stark kvinna, gör de långsiktiga hållbara valen, och är dessutom cool, rolig och smart. Den här gången blev det fel helt enkelt, jag trooor att du egentligen håller med.


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Ok, börjar med att säga tack för snälla ord. Sen: ja, resonemanget haltar och det är ju precis det jag problematiserat hela tiden? Det VAR inget självklart beslut att åka. Vi resonerade länge och väl men bestämde oss för att göra det. Ångrar jag resan? Nej.


  17. Katarina skriver: 4 januari, 2021

    Jisses, orkade inte läsa alla kommentarer men stå på dig!


  18. Pernilla skriver: 4 januari, 2021

    Kan verkligen förstå att ni reagerar på inlägget, men tänk så många man känner i sin närhet ex kollegornpå jobbet, på fd jobbet, vänner, släkt som åkt till fjällen eller till Gotland en vecka nu under julledigheten. De kanske också lägger upp på Insta eller fb men får bara positiva kommentarer samt 👍🏻 och slipper hat då de ej är offentliga personer. Men de har trots allt också ett ansvar.
    Med det sagt vill jag inte förminska Cecilias resa.


    1. Anna skriver: 5 januari, 2021

      Fast, nej..? Har väldigt lite sådana resor i mitt flöde, av vänner och kollegor. De resor de gör är typ till egna stugor max ett par timmar bort där man inte träffar andra. De flesta håller sig hemma faktiskt, och träffas ute med ett fåtal utanför familjen.
      De som resaer/äter på restaurang/tar en shoppingtur är faktiskt övervägande influencers…


      1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

        Vilka influensers följer du?


        1. Anna skriver: 5 januari, 2021

          Förstår inte riktigt syftet med frågan..? Menar du att jag ska lista alla jag följer? Jag kan däremot ge dig några exempel på influencers på Instagram som i detta nu eller nyligen befunnit sig på skidresa: Nina Campioni, sanna fischer, Ebba von Sydow, Emma Svensson, Sofia Wallenstam, Jennie Hammar, Niklas Ekstedt, Valerie Aflalo, Frida Fahrman, Emilia de Poret, Linda Lindorff, Ann Söderlund, Carolina Gynning, Hanna MW och Emma Unkel. Finns säkert fler. Så nog kan man väl säga att influencers är i fjällen..?
          Är det nu dags för oss alla att reflektera lite vart den här diskussionen är på väg? Känns lite olustigt måste jag säga…gillar vanligen bloggen mkt.


        2. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Ja, nej, jag menar kanske inte att du ska lista alla du följer, utan mer att min poäng är att du kanske följer influencers, och då är det kanske inte så konstigt om det är influensers du ser i ditt flöde. Givet också att denna kategori på instagram kanske postar mer och på ett annat sätt om sin vardag än dina kollegor? Majoriteten av fjällresenärer är ju trots allt vanligt fölk! Jag har ju ändå varit på plats och kändisspottingen gav tyvärr svag utdelning.

          Nu kanske inte dina vänner och kollegor är i fjällen, men vem det? Kanske gjorde de en utflykt i höstas? Då när jag satt hemma och rullade tummarna.
          Eller inte. Är dock helt övertygad om att det inte finns en ond och en god sida av detta. Vi väljer olika. Ser på saker olika. Resonerar olika. Så är det och så kommer det alltid vara!


        3. Anna skriver: 6 januari, 2021

          Bara så du vet går det till slut inte att svara flera ggr på kommentarer, så jag skriver nya här:
          * Jag listade influencers i fjällen i tidigare kommentar, och nej jag följer ganska få influencers, och inte ens alla jag listade. Självklart är det inte bara influencers som reser till fjällen. Men influencergrejen går ju ut på att inspirera andra, det är ju själva grejen och en stark faktor är att ha många följare. Man gör reklam för sig själv och produkter till sina följare. Det går väl ändå inte att komma ifrån, även fast man kanske inte gillar etiketten själv? Och jag tycker då att semesterresor till en liten skidort mitt i en pandemi borde tåla lite dialog och reflektion av de med många följare som gör det. Det finns andra influencers som fått frågande kommentarer, med varierande förmåga att besvara dem.
          *Gällande avstånd på hur långt bort från hemmet som är ok att resa. Ja, jag står fast vid att det är skillnad att resa kort/långt, om man bor i egen stuga eller på hotell osv, men det vore löjligt av mig att ange en siffra på vilket avstånd som är ok (och kanske lite offensivt efterfrågat av dig.. ?).
          Alla gör inte alla rätt jämt, vi lever och lär allihopa i denna pandemi. Massa val och trista saker att förhålla sig till. Men dina svar på några kommentarer var lite trista att läsa.
          Jag bor nära Åre och har möjlighet att åka över dagen med egen bil, med medhavd mat i ryggsäck i backen, men jag vet inte hur det blir i år.
          Att göra tvärt om, dvs åka på semester till Sthlm nu finns inte på kartan och känner extremt få som vart ner under pandemin, trots att det var vanligt innan pandemin i både jobb och privat syfte.


        4. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

          Ja och det TÅL ju dialog! Jag är här! Svarar!

          Det finns tyvärr ingen klausul som säger att har du fler än 1000 följare på instagram, bör du bara göra val som inte sticker någon i ögonen. Jag kan absolut känna att jag med många följare bör använda min position till att inspirera att göra goda val kring sådant som ligger mig varmt om hjärtat, hållbarhet till exempel. Har man en röst ska den användas! Jag känner dock inte att varken jag själv eller någon annan har rätt att kräva att jag bara får göra eller visa upp goda val. Det är liksom ingen ängel man signat upp sig på att vara? Jag har precis som du rätt att fatta beslut utifrån mina förutsättningar och mot min egen erfarenhet och bakgrund. Om jag sedan vill visa vart de besluten tar mig offentligt, det väljer jag själv. Om det påverkar någon annan negativt så är det tråkigt, men också oundvikligt. Mitt jobb är inte att hålla alla nöjda. Om du tar din bil och åker till backen återstår att se, om du gör det tar du kanske en bild på den vackra naturen och postar någonstans, och då hoppas jag att din omgivning vågar lita på ditt omdöme och att du på det stora hela gör ditt bästa, och inte dömer dig allt för hårt!

          Angående avståndet så var det främst en retorisk fråga, vem sätter gränserna liksom?

          Slutligen: att jämföra att resa till Stockholm med fjällen är ju inte helt rättvist. Det finns inte jättemycket man kan göra utomhus i stockholm just nu, bor man inte eller har ett hem här är det en ganska menlös destination. Jämtland å andra sidan, erbjuder massor av utomhusliv, vilket är det i stort enda vi KAN och får göra. Inte konstigt att det lockar dem som inte haft tillgång till annat än grått mörker i månader, att också få chansen att komma ut och aktivera sig på ett annat sätt lite! Folk försöker väl bara överleva och ta sig igenom detta med intakt vett och mående.


        5. Anna skriver: 6 januari, 2021

          Jag har skrivit några inlägg ovan, och i grunden handlade det för mig att du har en ton jag inte kände igen i dina svar, som återkom i flera svar.
          En semestetresa till Sthlm skulle visst vara relevant för mig. Jag har mitt enda syskon där (ensamstående) som jag inte träffat en gång på ett år. Så även kring det var ditt resonemang väl smalt och bara tänkt från ditt perspektiv, att det ”inte finns mkt att göra i Sthlm”. Jag ser det inte så…
          Även i frågan om hur influencers påverkar möts vi inte. I dina drygt 50 senaste inlägg på Insta syns dina produkter (sko, väska) i 25 inlägg. Då tar jag även med inlägg som 17 dec, 9 dec, 25 nov där köplänk finns, men du har inte märkt inlägget med samarbete eller reklam… Så med den faktan och dina 30 00 följare, att du inte ser dig som influencer känns faktiskt bara märkligt.
          Jag håller med dig om att alla inte gör perfekta val hela tiden, att influencers inte kan vara perfekta personer jämt. Men vi får nog också landa i att vi tycker olika i en rad resonemang, det är helt ok. Jag önskar dig allt gott.


        6. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

          Ja nu trodde jag att det var det vi kallat nöjesresor du ville diskutera? Att hälsa på släkt är i allafall mina ögon något annat.

          Övrig del av kommentaren känns långt från ämnet. Men! Jag vet ju vad jag lägger min arbetstid på, kanske mer än vad du gör? Men du får så klart kalla mig vad du vill om du känner för det!


        7. Anna skriver: 6 januari, 2021

          Men, varför skriver du så? Varför denna återkommande trista ton? ”Jag vet ju vad jag lägger min arbetstid på, kanske mer än vad du gör? ” Det är inte speciellt trevligt formulerat, så ledsamt… Ja, jag tidredovisar vad jag gör varje timme, i ett digitalt system som min arbetsgivare har, om du nu vill veta. Jag har koll. Vad har det med saken att göra..?! Du dribblar bort dig, istället för att bemöta.
          Om man som du använder ca 40% av ens inlägg med nån form av reklam (korrekt märkt eller ej) för egna produkter vill man ju påverka. Det är väl inget fel med det, i sig? Det konstiga blir när du ifrågasätter att du kan uppfattas som influencer. Du som vart med så länge med blogg, Insta och podd.
          Varje resonemang du får här i kommentarer, vänder du bara tillbaka, fast med oskön ton. Väldigt tråkigt agerat…


        8. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

          Alltså jag menade naturligtvis att jag har bättre koll på hur jag spenderar mina arbetstimmar, än vad du har. Och då menar jag inte att du inte har koll på DINA arbetstimmar, utan på mina! Hur du lägger upp din arbetstid har jag Verkligen inte med att göra. Förstår att du tyckte det var en konstig fråga när du tolkade den så, det var naturligtvis inte meningen. Jag är väl rätt rak gissar jag? Inte bara här utan alltid. Men om läser igen så hoppas jag verkligen inte att jag varit dömande eller personligt otrevlig mot någon, utan argumenterat för min sak. Syftet har aldrig varit att låta sträng, men har heller inte behov av att krusidulla.

          Vi har svårt att kommunicera här, det flyter inte riktigt; minst sagt, kanske också därför du uppdfattar mig hårdare än jag är? Att du tolkat mina frågor som angrepp mot dig, när det inte varit menat så tyder kanske på det?

          Anyway. För att inte fler missförstånd ska uppstå sätter jag punkt här!


  19. Pernilla skriver: 4 januari, 2021

    Kan verkligen förstå att ni reagerar på inlägget, men tänk så många man känner i sin närhet ex kollegornpå jobbet, på fd jobbet, vänner, släkt som åkt till fjällen eller till Gotland en vecka nu under julledigheten. De kanske också lägger upp på Insta eller fb men får bara positiva kommentarer samt 👍🏻 och slipper hat då de ej är offentliga personer. Men de har trots allt också ett ansvar.
    Med det sagt vill jag inte förminska Cecilias resa.


    1. Erika skriver: 6 januari, 2021

      Har man verkligen det? Har man inte mest bilder på lokala skogspromenader, utomhusfikor o likn i sina flöden just nu? Det beror förstås på vem man följer och i vilka kretsar man rör sig och är det inte det som är poängen ? Ser det ut som att många andra också tex åker skidor så framstår det som en mindre deal att själv bryta tekommendationerna, sedan blir kontrasten så stark i jämförelse med andra bubblor där många följer rek och avstår. Tyvärr når ju bilderna från tex de 15 influencers som nyligen åker skidor ut till väldigt många – samt varandra, avsteg blir aningens mer normaliserat.


      1. Sofia skriver: 6 januari, 2021

        Håller med! Väldigt få av mina bekanta o vänner ligger upp bilder på sådana här resor.


    2. Anna skriver: 6 januari, 2021

      Ja verkligen. Speciellt de som normalt bor i södra Sverige där Mordor-mörkret och regnet varit konstant sedan november. Att få komma norrut och se snö och lite sol har iaf gjort att min galenskap lättat lite. Jag tror även gott om folk och att alla gör så gott de kan i denna svåra tid. Vi reste, bodde i egen stuga, åt matsäck och var ute i friska luften många många timmar var dag. Var det fel? Ja kanske men vi har å andra sidan avstått allt annat. Ingen släkt, inga köpcentrum, inga kalas el restaurangbesök och någonstans i allt detta är vi bara människor som försöker hitta en dräglig ny normalitet.


      1. Hanna skriver: 8 januari, 2021

        Fniss ändå på Mordor-mörkret i södra Sverige. Du är medveten om att delar av norra Sverige fortfarande har polarnatt 🙂 (alltså att solen aldrig går upp)? Och att stora delar av norr enbart har ett par timmar ljus per dag just nu…


        1. Helena skriver: 9 januari, 2021

          Snön gör all skillnad.


  20. Laura skriver: 4 januari, 2021

    Hi Cecilia, Happy New Year from Holland!
    Jag gillar att läsa om hudvård, utomhus liv, semester, vänskap, saker man har lärt sig / upptäckt om livet (no pressure)
    När jag läser visa kommentarer förstår jag varför min Svenska man älskar att bo i Holland 😉
    Lycka till i 2021!


  21. anna skriver: 4 januari, 2021

    Relationer i vuxenlivet. Surdegar. Att investera och skota hem. Att jobba för sina relationer. Har följt dig sen Bonnie var liten och du är ju såååå klok så ovanstående skulle jag gärna höra dig reflektera lite kring.


  22. Jen skriver: 4 januari, 2021

    Alla kommentarer…. vilken kultur skapar man genom att utrycka sig så. Alla gör sitt, många behöver göra mer. Men alla gör sina val. Japp alla påverkar varandra men viss typ av tonalitet känns bara rätt unken tycker jag.


  23. Josefine skriver: 5 januari, 2021

    Jag tycker mycket om din blogg och om ditt öppna sätt, men som flera kloka sagt – man kan inte välja som offentlig person vad man väljer att influera andra till. Du, liksom många andra, har å ena sidan gjort mycket bra i ett läge när vårt land är under den största prövningen nånsin. Det är vi många som gjort. Men på riktigt, mitt hjärta går sönder av alla som tycker att just deras resande kan motiveras och sedan inte kan ta kritiken. Särskilt för de/ni som har en större publik. Kenza åkte till Maldiverna och bemötte knappt kritiken, MSB-direktörens resa var ”högst nödvändig”, Katrin drog till Åre, Pernilla Wahlgren åkte skidor, finansministern drog till Sälen osv osv i all oändlighet. Många hittar en anledning till att just deras resa är ok att bryta mot restriktionerna. Tillsammans blir ni många och mitt flöde, jag som har knappt 60 följare, består mina sociala medier av många som just ”behövde” resa. Dels blir jag ledsen över de uppenbara klassklyftorna som covid lyfter fram (inte riktat mot dig som person men den grupp du tillhör) där vissa kan utföra jobb o ha semester samtidigt. Ha råd till distans helt enkelt. Dels blir jag uppgiven, varför ska vi ens försöka? Jag vet många vars barn inte ens kan leka med andra barn förutom utomhus under jullovet, andra barn kommer både haft normala jular och semestra på det. Slutligen är det oerhört osolidariskt mot de som slåss i covidkriget att åka på resor. Hade det här varit ett faktiskt krig, hade vi fortfarande åkt på resor? Om soldaterna låg i skyttegravar såsom sjuksköterskorna står rustade på IVA, hade mitt unnade känts lika bra i magen? Det smärtar mig med att vi hamnat i ett läge där vi slåss om vem som är duktigast. Men för mig liksom många andra så handlar det om att man blir förbannad över att vissa anser sig ha större rätt att unna sig o utsätta sig själv o andra för risker att både smittas o bli sjuk på annat sätt, när vården går på knäna. Det här beteendet kan innebära att min pappa, min syster, inte får den vård de ska ha. Därför trampar ni på oerhört ömma tår. Som någon annan skrev, att bryta mot restriktioner har vi alla gjort. Men att resa och unna sig i denna svåra tid, ja då får man räkna med kritik.


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Men jag TAR ju kritiken??? Vad menar du? Inlägget är kvar och jag svarar på alla kommenterar. Vad mer kan jag göra? Att svara på kritik är inte att pudla.

      Jag kan känna mig så oerhört ställd inför det faktum att många så gärna vill dela in oss i vi och dom. Som att det finns en del av mänskligheten som sköter allt detta perfekt, och en annan del som är totalt omdömeslösa och lever på som vanligt. Jag har hittills inte träffat en enda människa som levt på sitt liv som vanligt under denna period, vi har ALLA gjort stora förändringar.

      Men om du nu vill göra krigsjämförelsen, så visst. Vi ser det som ett krig. Ett krig där det ska finnas en hyfsat normal verklighet på andra sidan. Där vägen tillbaka inte behöver vara längre eller svårare än nödvändigt. Finns det då inte en poäng i att vi inte totalt stängt med? Finns det inte en poäng i att hela samhället inte varit nedstängt sedan mars (pratar generellt här, okopplat till min resa)? Eller alla nu gjort som du föreslår, visat sympati med sjukvården och inte gått ut, inte träffat någon, inte utsatt sig för några som helst risker, utan bara bara bara stannat hemma sedan mars. Vad hade varit kvar då? Jag menar INTE att alla ska leva på som vanligt, men att alla behöver göra något som inte är att sitta hemma, för att inte allt ska kollapsa. Det är svårt att argumentera MOT solidaritet med sjukvården, och jag vill inte att du ska tolka det som att det är det jag säger. Men att det ofta är måttlighet och en väg mellan ytterligheterna som erbjuder en lösning.


      1. Josefine skriver: 5 januari, 2021

        Ok, det är bra att du bemöter kommentarer och låter inlägget stå kvar. Är inte ute efter att du ska pudla, så det måste ha varit otydligt av mig.

        Vi är överens om att det inte är en svart eller vit situation. Att stänga ner helt innebär andra faror – det slår oerhört mot ekonomi, jobb, psykisk ohälsa etc. Men jag anser att det är skillnad på att stötta t. ex. restauranger genom takeaway, köpa platser till sitt favoritlag trots att man inte går på matcher, handla från nätet eller utanför från sin favoritbutik – mot att åka på resa. Jag är helt med dig på att det finns mellanvägar även i denna krigstid men jag står fast vid min åsikt att nöjesresor inte ska genomföras. Främst utifrån sjukvårdens kapacitet att kunna vårda ev skadade i den region de befinner sig i (jo, backar är ju visst farliga även om de är små, och att åka bil på vägen dit?) Och jag står fast vid att ni som har stor räckvidd sprider en normaliserad bild när ni visar bilder från resor. För egen del förstår jag inte hur man kan titta tillbaka på bilder från en sådan resa med värme utifrån den situation Sverige befinner sig i…

        Och ja, om jag måste välja (vilket jag helst inte vill pga poliariserar bara debatten) så ser jag hellre att sjukvården håller nu – och framförallt på sikt, de ska även klara vaccin och vårdkön som är enorm efter detta – mot att nöjesbranschen hamnar i problem. Vem ska annars hjälpa alla brutna ben nästa vinter när vårdpersonalen slutat pga utmattning om man spetsar till det.
        Jobbar själv i en bransch där man tar hand om många som har det oerhört svårt. Jag är därför genuint orolig för att vi kommer ha en stor grupp inom vården som haft på tok för lite återhämtning under alldeles för lång tid och som hanterat traumatiska situationer. Stor risk för utmattning av personalgruppen som inte så lätt ersätts pga kräva lång utbildning o erfarenhet att arbeta på IVA exempelvis.
        Så av hela mitt hjärta önskar jag verkligen att jag inte behövt se så många nöjesresor i jul och nyår. Att vi lyssnat på dem som ska vårda oss.


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Vill bara förtydliga att jag alltså inte åkt iväg nu. Skulle inte köpt resan i dagsläget. Det var inte ett självklart val, som jag också varit tydlig med i texten. Vi har varit oerhört måna om att ta det lugnt och inte komma till skada. Vi försökte hitta en mellanväg där vår resa inte skulle brinna inne, men där vi ändå skulle lyckas inte vara till skada. I mina ögon gick det ändå enligt plan. Med det sagt: jag hör vad du säger och vi har alltså även här hemma haft alla dessa diskussioner!


  24. Karin skriver: 5 januari, 2021

    Jag kan bara säga att jag tycker det är otroligt korkat. Det är butiksbesök, hotellnätter etc för att ”man behöver”. Man måste ju leva under en sten om man ändå liksom försöker skylla på att man har antikroppar och därför kan leva så här? TROR DU INTE VI ANDRA BEHÖVER?
    Nej, skäms! Du har räknat upp hur många gånger som helst som ni brytit mot rekommendationerna här i bloggen och tycker det är att göra så gott man kan?

    Och att du och Per som miljonärer dessutom ska hålla på gnälla över att man bokat en skidresa till Sälen som man inte ”fick” avboka. Buhhuu.


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Du har en väldigt onödig otrevlig ton. Egentligen skulle jag gärna veta vad du menar menar med butiksbesök och hotellnätter? Men så vitt jag vet har det bara hänt en gång under hösten; och i min värld är det okej. Vad du inte tar upp är alla exempel på umgänge som passar enligt alla rekommendationer. Hur vi haft kalas och fina med farmor utomhus. Hur vi varit ute i skogen och eldat varje söndag. Osv.

      Tänker du svara på detta kräver jag en trevligare och mindre dömande ton, annars tar jag gladeligen bort din kommentar.


  25. Helena skriver: 5 januari, 2021

    Svenska avundsjukan, svenska avundsjukan…


  26. Jagjaagjag skriver: 5 januari, 2021

    Hej! Jag tror att många reagerade på Åre eftersom det var extremt tråkigt i tex Stockholm, grått och regnigt och tom skridskoisarna var nersmälta. Jag puffade på min skidresa och visst det kändes surt i grådasket men min dotter hade det trots allt roligt med sina grannar som ju också var hemma så jag tycker att det blev ok. Ja det är lite svårt att veta hur man ska hantera coronarestriktioner. Kan också själv bli provocerad av att endel är supernoga men så plötsligt hoppsan går man och gör något helt ocoronaaktigt. Jag tänker att lite grejer måste man göra. Sedan får man fundera efteråt att var det värt. Träffade mina goda vänner inomhus en kväll, trots att de lever ganska vanligt. Har inte träffat dem sedan sommaren. Ingen ursäkt och inte super egoistiskt men lite. Jag tänker inte döma dig, tycker många fb vänner varit i fjällen. Vad jag vill se mera av? Hmmm kanske den mänskliga sidan av dig? Jag kan bli lite skrämd av perfekta människor med perfekta hus. Gillar också ditt hållbarhetstänkande. Och du: bli inte så sårad av kommentarerna när du tex gör felsteg eller ej lever upp till förväntningarna. Ta mera och reflektera och ja kanske ändra något. Jag tycker att det är en styrka om en bloggare inte bara biter av och försvarar sig. Tex underbara Clara är dålig på att bemöta kritik, det är lite osympatiskt. Förstår att det är svårt att ha en manual för hur man gör som bloggare, men klart att du väcker reaktioner!


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Hej! Tack för fin kommentar och input.

      Jag blir inte sårad av kommentarer, har bloggat så länge och det hade varit en total omöjlighet att fortsätta om jag tog åt mig, särskilt för 10 år sedan när jag hade små barn och klimatet på Mama var minst sagt oförlåtande. Men! Jag kan bli oerhört provocerad av att bli dömd och utvärderad på ett orättvist sätt, det är tror jag är ett mänskligt sundhetstecken och inget jag planerar träna bort!


      1. jagjagjag skriver: 5 januari, 2021

        Ja såklart är det mänskligt att reagera och bli sårad. Men många som kommenterar är dina följare och håller fast vid dig, inte riktigt vänner men gillar dig… Jag tänker att även goda vänner (som jämförelse) kan kritisera en och inte bara stryka medhårs. Så kanske man utvecklas lite? Jag har verkligen inte så lätt för att ta negativ kritik själv och jag tänker försöka jobba på det. Har märkt att det är lite befriande att säga ” ja just det, ja det blev väl lite fel, ursäkta mig ” eller något dylikt. Men såklart man ska inte behöva ursäkta allt man gör som inte behagar andra.


        1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Jo men alltså jag är all for kritik, men det handlar ju i väldigt stor grad om hur den är uppbyggd, nyanserad och levererad. Somliga kommentarer här har varit toppen tycker jag!

          Och jag hade absolut bett om ursäkt, om jag tyckt att jag haft något att be om ursäkt för. Vi fattade ju som jag beskrivit tydligt beslutet att åka efter en del diskussioner och överväganden. Då får jag ju stå för det? Kan ju inte be om ursäkt för att ni vill det och tycker det vore passande. JAG fattade ju ett moget beslut att åka. Någon skrev i en kommentar här att om 70 % av oss gör 70 % rätt 70 % av tiden så blir det på sikt bättre. Jag tänker att jag delar denna i mitt tycke realistiska syn.


  27. Helena skriver: 5 januari, 2021

    Svenska avundsjukan, svenska avundsjukan…
    Skidanläggningar, hotell och restauranger är ju öppna i Sverige, eller hur? Mao är det tillåtet att vara där!


  28. Anna skriver: 5 januari, 2021

    Du skriver inlägget bra, och kul att du orkat svara! Jag försöker verkligen tänka på nyanserna och inte sätta mig till doms över andras liv, jag tror att de flesta av oss gör så gott vi kan! Det är inte lätt alltid 🙂 Inte för mig och helt klart inte för några som kritiserar din resa här. Jag firade julen ensam till stora delar, det blev en bra jul ändå. Utomhus med familj eller vänner några timmar varje dag men i övrigt själv. Jag är inte i riskgrupp och hade jag kunnat åka iväg på ett säkert och tryggt sätt hade jag gjort det, men av olika orsaker gick det inte. För min del är nog det värsta tankarna kring min egen ensamhet som har blivit jobbigare under hösten, jag bor ensam och jag jobbar sedan början av förra året på distans. Det är när man ser andras tillsammansliv som det blir så tydligt. Kämpar med avundsjuka och missunnsamhet när jag ser andras vardagsliv och resor. Jag har katastroftankar och undrar om det kommer vara så här ”sen”, det är så många som blivit mindre stressade i vardagen och kommer det finnas plats för mig i deras liv efteråt? Men jag har också ett bra liv mitt i detta och tänker med verklig tacksamhet på det jag har.
    Hittade till din blogg via Peppes, och tycker om blandningen. Det är ju ett jättetråkigt svar men tyvärr. Men jag är mycket nyfiken på ditt arbete! Såklart på Blankens och vad ni gör där, gärna mer om det, men kanske mest på ditt driv. Du har jobbat med olika saker och jag undrar hur du tänker kring ditt arbete och din förmåga. Själv jobbar jag sedan flera år på en myndighet och har lite glömt bort att jag en gång var modig när det gällde mitt jobb. Jag vill absolut inte ha ett eget företag, kanske därför jag är så nyfiken på de som har det, men jag skulle gärna vilja få inspiration till att våga. Du skriver så respektfullt om din familj, fortsätt gärna så.


  29. Emelie skriver: 5 januari, 2021

    Stå på dig! Håller med om att risken med skidresa är just benbrott eller annat, så klokt att ta det lugnt i backarna och på vägarna. Vi tar samma beslut, liksom många andra. Det måste dessutom vara mindre risk att sprida smitta i fjällen så länge man avstår folksamling inomhus? Lätt att hålla avstånd i liftköer och backar tänker jag, och liten risk att bli smittad där. Håller också med om att få hade tjänat på att alla höll sig hemma enbart, då fanns det förstås inga butiker/restauranger/hotell eller annat som skulle överlevt? Då blir det istället tråkigt för alla de som jobbar i de branscherna, som nog inte är värda mindre än de som jobbar inom sjukvården? Så lite balans i diskussionen kunde vara lämpligt, alla gör sina val och det här valet känns inte särskilt farligt. I somras klagades det på alla som hängde tätt på stränder, men det var väldigt låg smittspridning då och troligen pga att folk sågs utomhus?

    I din blogg gillar jag mest när du skriver om barn och familjeliv, men även om hållbarhet så fortsätt gärna med det! Gillar din avslappnade stil och att du bjuder på både högt och lågt, och saknar bara din och Johannas podd som var så otroligt rolig!


  30. Linda skriver: 5 januari, 2021

    Det är väl ändå typiskt hur mycket man kan rättfärdiga sitt eget beteende med små kryphål här och var.

    Tycker inte att du har bemött kritiken mer än att bli defensiv. Varför inte ta ett steg tillbaka och bara: ja, detta kanske inte var det klokaste, förstår att ni blir upprörda men gjort är gjort.
    Dumt att tänka på oss själva när samhället brinner och sjukvården går på knäna. Det spelar väl ingen roll att ni åkte lugnt nerför backen och körde försiktigt? Grejen är ju att de AVRÅDER från onödiga bilresor. Denna resa var en onödig resa hur du än vänder och vrider på det. Sen om någon annan bokat ert hotellrum, det må ju vara hänt men då har ju NI tagit ansvar iallafall.


    1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

      Ja så tycker du, jag tycker annorlunda. Det handlar väl egentligen inte om att rättfärdiga, utan om att du och jag hade valt olika i den här situationen. Jag inser att jag inte ens borde nämt resan, men nu när jag gjort det så får jag ju liksom stå för det.


  31. Kickilajnen skriver: 5 januari, 2021

    Men snälla nån!

    Ni tycker inte att det är lite problematiskt och jävligt orättvist att en person ska stå till svars för den stora massan? Ni kallar det för att en influenser/bloggar ska föregå med gott exempel? En person som har många följare ska inte resa under en pandemi, röka, bli full, använda sköljmedel, visa för mycket hud etc etc För de ska föregå med gott exempel. Det är så sjukt att folk på riktigt ställer de kraven på en människa. Man går liksom in på en blogg, läser och förfasas, va har du gjort det FY FAN VAD JAG BLIR BESVIKEN, DET TRODDE JAG INTE OM DIG. Avföljer! Att man på riktigt kräver fläckfritt exemplariskt beteende (i läsarens ögon) för annars så blir man alltså besviken. Så som mamma blev på en när man tog sin första fylla. RIMLIGT!? Nä, det är det inte. Jag lovar att granskar vi er alla kritiker här så är ni nog inte så perfekta själva, men det är ju en härlig känsla att tillrättavisa en annan och höja sig själv. Vara duktig.

    Min mamma är vansinnig på de som åker till fjällen just nu men har själv varit två vändor till Ullared under pandemin. Min man tänker sluta rösta på sossarna för att Löven fixade sin klocka på stan. Folk blir vansinniga på kollegan som de sett gå in på HM (men som kanske var tvungen för att ungen tappat bort sina handskar) osv osv. Det här ”vi och dom” resonemanget är obehagligt.

    Jag har gjort flera saker rätt under den här pandemin. Avstått saker, bokat av, undvikit, handlat på rätt tider osv . Men jag har även åkt till mina föräldrar över julen för vi behövde varandra så mycket. Jag åkte även till Stockholm och bodde på hotell med min man för att han var så deprimerad och behövde komma i väg. Jag rättfärdigar och ja, jag borde ha bokat av såklart. Men även om jag gjorde fel val så försökte vi göra så rätt som möjligt på resan ändå. Tog takeaway till hotellrummet, ingen shopping, munskydd osv. Ingen gör rätt jämt men man försöker ju överleva livet som inte är pandemin också.

    Resandet har minskat kraftigt i Sverige, restaurangerna gapar tomma, butiker stänger ner en efter en. Det visar att de flesta försöker ta ansvar i denna pandemi och jag tycker att det är orättvist och skevt att vi förfasas och rasar över en ögonblicksbild på en tillfällig trängsel på människor på väg till jobbet klockan sju på morgonen. Det är liksom där energin läggs, på det felaktiga. Jag tycker att folk gör rätt mest överallt. Det är avstånd i köer i butiken, händer tvättas och spritas, man stannar hemma för ett svid i ena näsborren, har skypemöten, fester, konferenser och julbord ställs in.

    Att ta ansvar under pandemin är också att sluta döma folk så förbannat och stötta och peppa för livet är inte så jävla härligt just nu och de allra flesta av oss gör så gott vi kan.


    1. Helena skriver: 5 januari, 2021

      Tack för din uppfriskande vältaliga reality check, jag håller med dig. Hade jag haft egen bil och en stuga som väntade hade jag åkt till fjälls, var så säker. Mitt Jämtland är svårt att avstå. Nu blev det så i jul ändå, av praktiska skäl. Men i slutet av augusti var jag och hälsade på föräldrarna i en vecka och njöt av varje sekund. Vandrade i fjällen och bodde på STF-stuga med rimligt vidtagna åtgärder i form av handsprit och försiktighet i allmänna utrymmen. Om 70 procent av oss gör 70 procent rätt 70 procent av tiden hjälper det i långa loppet. Att tänka i svartvitt blir frustrerande och omöjligt i långa loppet. Och det är ett långlopp. Omtanke och empati även inför mindre perfekta val och situationer är också en del i det hela, precis som du säger.


      1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

        70 % av oss gör 70 % rätt 70 % av tiden! Så rimligt! Kan man ens förvänta sig mer av någon i någon situation på lång sikt egentligen?


    2. Josefine skriver: 5 januari, 2021

      Nu kan jag bara tala för egen del men jag har aldrig dömt folk för ”petitesserna” som du nämner i din kommentar – jag vet att det förekommer mycket hård kritik över allt från val av sköljmedel till val av kost. Det är såklart tveksamt men tillhör inte denna diskussion för nu pratar vi om pandemin. Då derailar vi från ämnet om vi ska prata generellt om kommentarsfält. Vi pratar om nöjesresor i en tid av oerhört tuffa restriktioner pga dödlig smitta som löper amok. Du nämner i din kommentar att du gjort avsteg från restriktionerna pga att din man var deprimerad och pga att dina föräldrar behövde dig. Det var ledsamt att läsa och hoppas det blev bättre med besök och resa. Bra att det genomfördes utifrån bästa möjliga sätt också, men det är ju inte vad som åsyftas här. Min kritik avser nöjesresorna specifikt som kan betraktas som grädde på moset i en pandemi där vårdpersonalen går på knäna. Och en del av denna diskussion är att kändisar, influencers och andra människor med privilegier tycker sig ha rätt att göra stora avsteg från restriktionerna och dessutom berätta om det i sina sociala kanaler men inte inte vill ta ansvar för att de faktiskt påverkar vad som är ok att göra under restriktionerna och inte.

      Och lite känner jag så som Maya Angelou uttryckte det: gör det bästa du kan. Och när du vet bättre, gör bättre.
      Det förväntar jag mig av alla, undantaget sjukdomstillstånd som du skriver i din text såsom ensamhet och depression.
      Vi vet bättre nu. Så gör bättre. Annars, gå hem och läs på. Nöjesresorna är inte en nödvändighet. Jag tycker vi alla har en skyldighet att vara solidariska med vårdpersonalen nu.

      Kudos till Cecilia som har besvarat och mött upp i kommentarerna åtminstone, vissa influencers o liknande raderar o låter bara hyllningar stå kvar.


      1. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

        Vill bara lägga till att det låter lite som att du ser framför dig ett Åre med hav av kändisar som kindpussas och glatt struntar i allt vad pandemi heter. Sanningen är ju att skidorten var fylld (till sin begränsade kapacitet) av främst helt vanliga människor, som åkte skidor på dagarna, och höll sig i sina rum och stugor på kvällarna. Jag har åkt till vår sommarstuga också, men inte fått ett ord kritik för det. Så vad är det som stör så mycket, egentligen?


        1. Anna skriver: 5 januari, 2021

          Jag förstår din poäng, men tycker ändå att det är skillnad på att åka till egen stuga ca 3.5 timmar från hemmet, än till ett hotell 7 timmar bort. Vistas man i egen stuga är det enklare att hålla sig mer isolerad, än om man bor och äter på hotell. Skulle man bli sjuk, och vi har lärt oss nu att man i covid kan bli dålig snabbt, är det större chans att klara en hemresa som inte är så lång.
          Det många även inte tycks förstå med just Åre är att det är Norrlands inland. Det kryllar inte av sjukhus. Närmsta är i Östersund en dryg timme fr Åre. Där har läkare flertalet ggr uttalat sig om att läget är kritiskt pga personalbrist. Man önskar alltså ingen extra belastning av sjuka eller svårt skadade turister som inte klarar av att åka hem. Många i närområdet åker också till Åre, men dom är ändå mer ”på hemmaplan”.
          Jag förstår att du känner av kritiken, och att det kan kännas orättvist. Alla har ett ansvar.


        2. Cecilia Blankens skriver: 5 januari, 2021

          Okej, så var går gränsen då? 3,5 timma bort är ok? 7 timmar inte. Är 5 timmar ok? Och vad är skillnaden på att handla i den lokala affären i stugan, mot att äta lunch utomhus i backen? Rent smittoriskmässigt?

          Vilken distans som är okej kan inte du avgöra. Jag gjorde avgörandet att vi skulle genomföra resan, vara ytterst försiktiga, hålla oss för oss själva i grillen, och vara utomhus mycket. Vi har dessutom antikroppar hela familjen så vi bedömde att risken att vi skulle bli allvarligt sjuka i Covid var; ja, mild helt enkelt. Du tycker det var fel val av oss. Jag tycker vi klarade det bra. Och enligt vad jag läst på inför resan, och inom folkhälsomyndighetens riktlinjer.


      2. Kickilajnen skriver: 5 januari, 2021

        Ja, det är en pandemi. Den har pågått skitlänge och den kommer att pågå skitlänge till. Och nej, det är kanske inte rimligt och bra att resa just nu men samtidigt är det inte heller förbjudet. Vi ska såklart alla hjälpas åt allt vi kan för att vården ska hålla det tror jag att precis alla är överens om.

        Så här står det på Folkhälsomyndigheten;

        ”Du har ett personligt ansvar att resa så smittsäkert som möjligt, dvs. att du gör det du kan för att inte bli smittad eller smitta andra. Har du symtom som kan bero på covid-19 bör du inte resa alls. Du bör även begränsa nya nära kontakter och umgås i en mindre krets under resan och på resmålet.”

        Vad jag kan läsa i inlägget så är det ju precis så de har gjort. Inget brott har alltså begåtts.

        Du håller en jättegod ton i din kommentar och jag menar inte att vi aldrig får kritisera eller i frågasätta men som du själv ser här ovan så är långt i från alla kommentarer sakliga och konstruktiva. Det är hätskt och dömande. Anledningen att jag tog upp de andra, mindre allvarliga exempel är för att jag tycker att det är så orimligt att en person som bloggar eller har ett större konto på sociala medier ska vara nån slags supermänniska som ska leva sitt liv prickfritt. För många av kommentarerna handlade ju om just det ”det trodde jag inte om dig” ”du som verkade så vettig”. Staten ska föregå med gott exempel och en förälder till sina barn, men att kräva det av random person som man läser en blogg av är orimligt och märkligt.

        Min kollega kritiserade mitt stockholmsbesök som just onödig nöjesresa fast det i själva verket var två människor som klängde sig fast i livet, den ena dessutom i rejäl riskgrupp. Hon visste inte bakgrunden till den och jag hade ingen lust att berätta. Du vet inte varför Bertil drog till västkusten, eller Britta till Spanien eller varför nu Thomas ska bestiga Kilimanjaro mitt i en pandemi. Kanske för att de inte bryr sig, kanske för att en sjuk mamma bor där, kanske för att lägenheten är så ångestframkallande att man vill kasta sig ut från balkongen, kanske för att hen har tre månader kvar att leva. Man ska vara försiktig med att döma ut andra människors val. När vi hela tiden ställer människor emot varandra så här, vi och dom tänk, svart eller vitt så får vi sällan med hela bilden.

        Pandemin är farlig, vården är under hård press, människor är deprimerade, arbetslösheten stiger, firmor går i konkurs, våld i hemmet ökar, missbruket ökar, de enda som går med vinst är spelbolagen, webhandeln, kreditbolagen och systembolaget. Det är liksom inte ”bara” viruset i sig som är farligt den skapar så mycket olycka runt om, folk som förlorar precis allt.

        Inget är enkelt och inget är svart/vitt och ingen blir hjälpt av människor som inte känner dig berättar vad som är viktigt och oviktigt för dig. Själv vill jag köpa en enkelbiljett till kokolombio, dricka lådvin, röka cigg och lyssna på the Doors (bad bad mama), för själva tanken av att jobba hemma en hel vår till känns helt outhärdligt.


        1. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

          Jag önskar att det var jag som formulerat precis exakt det du skriver här. Istället får jag tacka för väl valda ord som jag delar fullt och helt. Även detta med ciggen och Doors.


        2. Josefine skriver: 7 januari, 2021

          Jag instämmer i stora drag av det du skrivet och vi är överens om en del. Samtidigt tänker jag, gällande de som skriver ”hätskt och dömande” att vi kanske även bör lyssna på dem eller åtminstone försöka förstå reaktionerna. Känsloladdade kommentarer kan såklart skrivas i syfte att vara just elak, men jag tänker ibland att de kanske även skrivs i frustration. Eller av sorg. Att anledningen till deras känslor är samma källor som får andra att dra på resor – det är helt enkelt skit att leva i en pandemi. Det är skit att se hur vissa både har råd och möjlighet att bryta mot restriktionerna och det provocerar. Det är också skit att sitta o stirra på sina fyra väggar med oro för framtiden o närstående. Därför anser jag att kräva god ton i kritiken från sin publik kan vara mkt begärt. Men såklart ska inte hat accepteras – det har jag dock inte läst här. Däremot t. ex. besvikelse och det tror jag beror på att Cecilia upplevs som en genuin person som går att lita på. Ett gott betyg med andra ord. Ett förtroende att vara rädd om såklart, som med alla relationer.

          Med det sagt så har vi nog läst olika på FHMs sida. För jag utgår från detta

          Rekommendationer för att undvika trängsel och smittspridning:
          Res bara om du måste – stanna alltid hemma om du har symtom.

          Så kanske är det också en anledning till att allt är så uppjagat. Rekommendationerna ändras o tolkas. Och, givetvis vet jag inte anledningen till allas resor – men nog håller du med mig om att inte alla som nöjesreser gör det för att de mår psykiskt dåligt eller oro för närstående?

          Vidare – och här tycker vi olika – men personer som har 25 000 + följare är ju inte en random person? Precis som jag skrev i min första kommentar – personer som når tusentals männidkor kan inte ena dagen välja att göra reklam och influera sin publik o andra dagen bara vara ”en privatperson som inte påverkar andra o som inte får kritiseras” – obs säger inte att Cecilia gör det. Men det är inte samma sak, anser jag. Vi formas av de vi umgås med och sociala medier formar normer. Därför har personer med många följare faktiskt makt och påverkar andra, vare sig de vill eller inte.

          Hur som, jag är övertygad om att vi tar oss igenom detta. Vi gör alla så gott, bättre o bättre dag för dag o vi lär oss längs vägen. Alltid intressant att diskutera, tänk så olika erfarenheter denna pandemi skapat hos oss trots allt.


        3. Hanna skriver: 7 januari, 2021

          Jag upplever dem inte heller som hätska, möjligen frustrerade (och i en del fall mycket frustrerade). Det är lätt att fatta, med trycket på vården och läget på det stora hela. Det finns också så mycket klassperspektiv i det här, det är en sak att ta sig igenom pandemin med rymligt boende, hyfsad ekonomi och/eller trygg inkomst, smittsäkert hemmajobb, fritidshus, bil och annat som gör livet kanske inte hejsan svejsan men lättare. (Nu talar jag alltså generellt, inte om någon specifik person.)
          Jag kände också ett sting av besvikelse när jag läste inlägget. Jag fattar att man vill och resonerar fram och tillbaka, jag fattar att man vill ge sina barn härliga upplevelser och att försöka riskminimera är såklart mycket bättre än att inte göra det. Skånes smittskyddsläkare sa inför jul- och nyårshelgen: tvekar du, så avstå. Det är min riktlinje, för att jag ska kunna leva med mig själv och känna att jag gör det lilla jag kan, av solidaritet. Det som sticker i ögonen tror jag för många är att man ser att en del tar sig friheter – och kan göra det just för att andra avstår. Hade alla som velat resa till fjällen – eller gå in i ett köpcentrum, gå till gymmet, festa till det med 18 persoenr till nyår – gjort det, då hade allt kappsejsat. Att en del nu kan unna sig vissa upplevelser beror ju på att andra avstår. Det är väl inte så väldigt solidariskt, kan jag tänka. Jag ser ett litet gäng på gymmet som tränar när jag går och handlar sju på morgonen på söndagarna (ja, jag går till butik pga ensamhushåll och det känns inte riktigt försvarligt att beställa hem på nätet) och jag tänker att det kanske är personer som verkligen, verkligen behöver träningen för att palla psykiskt, och som inte fixar hemmaträning, vilket jag gör. Och det är okej! Det är väl så det SKA funka, man avstår när man kan för att de som måste ska kunna ta tåget till en sjuk släkting, bussen till jobbet, gå till mataffären, gå på gymmet eller vad det nu handlar om. Det som skär är när andra har möjlighet att leva på som vanligt utan särskilda skäl mer än att ”det är trist att avstå” – och kan göra det på bekostnad av oss andra. Om de där personerna på gymmet mest bara tänker ”jag har inte lust att offra nåt och dessutom är det är ju tomt!” Ja, det var mina fem cent. Jag förstår att man kan se olika på restriktioner och väga in mer än sjukvårdens behov, det är väl som med politik, men jag kan inte riktigt förstå att man blir förvånad när ett beteende som är i gråzonen blir ifrågasatt.


  32. Ulrika skriver: 6 januari, 2021

    Inredning!


    1. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

      Är inte expert på ämnet, men ok! Kul!


  33. Catherine skriver: 6 januari, 2021

    Jag är så glad för din skull att ni kom iväg på resan! Fjällen är ju per automatik isolerande när man åker med sin familj och gör vettiga val som att undvika folkmassor osv (folk glömmer att turistmängden nu är en spottstyver av den på sportlovsveckorna).

    Hur tänker de som håller en enda person ansvarig för andra personers betydligt sämre beteenden? Börja prata med era vänner, det förekommer betydligt värre ”brott” mot rekommendationerna, men det är inget som postas i några flöden… Måste vara fruktansvärt tufft att som vuxen gå runt med så starka känslor av orättvisa. Ta ansvar för ditt liv och var inte så snabb på att döma andra efter vad du ser på internet.

    Är det inte lite naivt att tro att Corona ska ta slut över en natt och sedan blir allt som vanligt? Oavsett om man gillar det eller inte är det pengar som får vårt välfärdssamhälle att snurra. Vilka resurser ska staten använda i framtiden för att hjälpa de som behöver det mest – arbetslösa, sjukskrivna, barn, studenter? Finns det några skidanläggningar kvar om INGEN lägger pengar där de närmsta åren?

    Min uppfattning är att du Cecilia verkligen tar ditt ansvar och inte utsätter riskgrupper för någon fara. Dessutom har ju du antikroppar, så förutsatt att du håller avstånd och spritar händerna, hur skulle du ens kunna bli smittbärare?

    Tycker ditt tålamod med kommentarerna är beundransvärt, jag blir alldeles matt av dem! 🙁 Har du funderat på att moderera dem hårdare som Sandra Beijer och bara släppa igenom konstruktiv kritik, men stoppa trollen?

    Stor kram till dig, älskar din blogg!


    1. Marie/Stilkontot skriver: 6 januari, 2021

      Så bra skrivet Catherine! Tonen i det här kommentarsfältet är så onödigt hård. Eloge till dig Cecilia som bemöter och för dialog. Inspirerande!


    2. Hanna skriver: 8 januari, 2021

      Bara ett litet stillsamt påpekande: antikroppar varar inte för evigt, och det finns en risk att bli återsmittad (min läkarbror med familj har/har haft antikroppar efter sjukdom i våras men är nu lika restriktiva som alla andra, finns en hel del fall inom sjukvården som haft antikroppar under sommar/höst men blivit sjuka igen ändå). Så man ska nog inte se dem som en garanti.


  34. Helene skriver: 6 januari, 2021

    Jag har förstått att du inte har någon koppling till någon som jobbar på ett akutsjukhus just nu eller känner någon som gått bort pga detta vidriga virus för då hade du ju tänkt annorlunda. För det här handlar ju inte om något annat än de sjuka, de som kommer att bli svårt sjuka och de som tar hand om de sjuka. Förlåt men det går inte att ta ekonomi-argumentet på allvar…dvs att ni redan betalat resan. Jag vaskade också en skidsemester och jag har 5000 kr kvar till familjen efter att alla räkningar är betalade varje månad. Har du 5000 kvar varje månad? Min skidresa sparade jag i ett år för att kunna genomföra Men vi åkte inte för att VI ÄR JU MITT I EN JÄVLA PANDEMI. För mig var det inte ens något att fundera över. Skiter fullkomligt i pengarna ärligt talat. Jag vill hjälpa till plana ut kurvan. Jag vill inte arbeta i skyddsutrustning längre. Jag vill inte leva det här livet med känslan av att ha jour hela tiden och inte veta om jag kommer träffa mina på flera dygn pga jag måste jobba. Det är ingen ”märklig väg att gå”…denna besvikelse på dig och alla de andra offentliga personer som rättfärdigar sina beslut med diverse dynga. Orkar inte med er. Orkar inte. Orkar inte att ni bemöter kritiken med ännu sämre argument. Och nej det är ingen i mitt instaflöde som reser runt just nu. Det är förvisso bara 200 personer och de flesta har ju en anknytning till mig som jobbar eller är kollegor inom sjukvården.

    Vill också säga att jag blir så GLAD över att läsa att folk försöker så himla mycket att följa råden. Jag ser ju inte detta eftersom jag bara rör mig mellan hemmet och jobbet. Fint. Vi håller ut lite till.

    Tips är ju att (tips följ sjukvårdsupproret tex) sätta sig in i sjukvårdens situation/gå en dag i mina skor…. Obs de är inte Blankens. För jag har inte råd. Eller prata med någon som har förlorat någon nära. Som inte fick åka och hälsa på när de var på sjukhuset. Kanske blir lättare att relatera. Först då.

    Jag blir så otroligt trött på folk som kallar folk som kommenterar på en blogg för troll. För att man inte stryker medhårs eller hejar på. För att man tycker annorlunda. Detta är min andra gång i livet som jag kommenterar på www. Är jag ett troll då. So be it.


    1. Cecilia Blankens skriver: 6 januari, 2021

      Hej!

      Jag HAR faktiskt koppling till någon som jobbar på akutsjukhus. Vi har pratat mycket om situationen på arbetsplatsen, och hur det kändes när han själv blev sjuk. Han har dock inte riktigt samma inställning som du kring att resa mm.

      Du har förstås helt rätt i att jag aldrig, aldrig kan förstå eller ta in din situation på arbetet. Det närmsta jag kommer är kanske den gången jag skrev en artikel från att ha spenderat ett dygn som journalist på SÖS, det var ett gäng år sedan, men gav förstås ytterligare respekt för den breda kunskap yrket som läkare; usk eller sköterska kräver.

      Precis som jag inte har ditt perspektiv, har du kanske inte mitt. Som företagare vet jag hur det är att riskera ALLT för en idé, att se alla företag som går under nu är fruktansvärt. Jag relaterar så till stressen över att förlora sitt livsverk, eller rädslan över att inte kunna ha kvar sin personal. Eller att inte kunna ta ut egen lön.

      Jag vill egentligen igen bara påminna om de olika lagren av den här pandemin. Sjukvården är navet, men för att löner ska kunna höjas krävs det ju också företag som betalar skatt osv. Allt hänger ihop.

      Vad gäller Åre tycker jag att DN skrev en bra och nyanserad artikel på ämnet idag, om du vill läsa https://www.dn.se/sverige/nar-pandemin-kom-till-are-fick-byn-tanka-om/

      Och vad gäller hur mycket pengar jag har kvar i månanden, så ja, det är mer än 5000 kronor när räkningarna är betalda, men det är väl knappast något jag ska behöva skämmas för? Du valde att ställa in din resa, det kändes rätt för mig. Jag valde att åka, det kändes rätt för mig. Ingen har rätt att döma varken ditt eller mitt beslut. Jag är inte precis född med en silversked i munnen och har haft en ekonomi som gått som
      En berg-och-dalbana ungefär, kan absolut relatera till en knaper kassa, är väl ungefär vad jag vill säga. Nu ska vi verkligen inte prata om det, men vill återigen belysa det problematiska i vi/dom-uppdelningen och kanske en viss känsla av att inte se de olika perspektiven? Någonstans är vi alla samma, kommer från samma.

      Jag hoppas innerligt att du kan få pusta ut och vila när tillfälle ges, och att vi kan göra skillnad i orimligheten kring de låga sjukvårdslönerna efter detta.


  35. Malin skriver: 6 januari, 2021

    Men herregud, Cecilia kan väl inte bära ansvaret för fulla skidhotell bara för att hon bloggar! Jag uppskattar att du är ärlig och berättar! Jag känner så många som varit iväg nu på lovet, men inget lägger ut ett ord om det. Undra om jag skulle ta och ringa alla och säga att jag tycker de är idioter?! Nej för så gör man ju inte irl med folk man känner 😉

    En vän till mig som är SÅ ARG på att folk ska till Sälen, hon flyger glatt till Thailand med familjen varje vinter!
    Längtar till jag får vara lika otrevlig som hon varit om hur hon förstör miljön och framtiden för alla världens barn!

    Kan vi alla bara tänka att vi alla gör vårt bästa, vi kan väl vara snälla i all den här sliten! Tycker 70-70-70 som nån skrev var toppen!


  36. Asa skriver: 7 januari, 2021

    Ett tips sa här i pandemitider: OM man nu bokar resor (även i höstas var det ju ganska vaghalsigt), alltid med avbeställningsskydd (eller i alla fall ombokbara). Det erbjuds ju vid de flesta resor nu och da uppstar ju inte dilemmat att man maste aka för att inte förlora pengarna.


  37. Mia skriver: 8 januari, 2021

    Hej,

    Vill bara säga att jag verkligen gillar att du är öppen med er resa och hur ni resonerade! Det är svåra beslut dagligen i detta läge och det är intressant att höra om hur andra resonerar.
    Jag gillar din öppenhet och ärlighet som genomsyrar din blogg! Jag har svårt att förstå att folk blir upprörda av att se foto från fjällen, det var härligt att se tyckte jag.


  38. Mariam skriver: 8 januari, 2021

    Haha Bloggbevakning brought me here! En fundering är om influencers faktiskt lägger upp material från resor/rundor på stan m.m. för att provocera? Det drar ju i alla fall trafik! Som privatperson har jag absoluuuut inte följt restriktionerna hela tiden men jag har i varje fall haft så mycket skam i kroppen att jag inte fotat och lagt ut det på min Instagram, trots ynka 900 följare som de flesta är vänner och bekanta.


    1. Cecilia Blankens skriver: 9 januari, 2021

      Kan kan inte svara för andra, men för egen har jag absolut noll behov av att provocera, bryr mig ärligt rätt lite om trafik också.

      Däremot kan jag tänka mig att många liksom jag hellre står för sina val än ”fejkar” ett hemmaliv i sociala medier (eller välja att inte posta något alls på ett tag?) och lever någon annanstans, där man kanske också kan bli igenkänd och ifrågsatt. Tror kanske också att den skitstormen skulle vara ännu mer infekterad.


  39. Annika skriver: 9 januari, 2021

    Om alla hade tänkt om och inte rest så hade det såklart varit en minskad spridning och lite mindre press på sjukvården. Det är så många som tolkar restriktionerna så att det blir möjligt för just dem att motivera sin resa. Vänner, bekanta, politiker och influencers. Det är ju tur att vi är så många som tar ansvar och avstår från att resa. Det är inte kul att avstå, men det är ansvarsfullt. Det här hemska är snart över. Vaccineringen har påbörjats. Visst kan vi hålla ut lite till? För oss som är i riskgrupp (jag är livrädd för att smittas) och för alla som arbetar inom vården m fl. Jag har alltid tyckt att du verkar vara en ovanligt klok person. Trodde inte att du skulle ut och resa under pandemin.


  40. Maria skriver: 9 januari, 2021
  41. Johanna skriver: 9 januari, 2021

    Hej Cecilia! Några dagar sent vill jag bara skriva vad jag har på hjärtat just nu och det är ingen anklagan, det är bara mitt ärliga resonemang. Jag har känt mig ledsen och fundersam på sista tiden, över alla människor – från politiker och makthavare till influerare av olika grad till helt vanliga okända människor – som går emot restriktionerna för att unna sig resor, restaurangbesök, hotellvistelser och sedan 1) vägrar be om ursäkt och 2) blir förbannade för att de får kritik.

    För en månad sedan dog min pappa. Han hade inte covid-19 utan fick en stroke, men när han akut fördes till sjukhus fick vi veta att det rådde strängt besöksförbud på hela sjukhuset. I ett dygn låg han livrädd, med afasi och en massiv hjärnblödning, utan att någon av oss barn kunde sitta vid hans sida. Det tog inte längre tid än så innan vi fick samtalet från en vänlig och lågmäld sjuksköterska: ”Just nu är han medvetslös. Vi tror inte att han kommer att överleva detta”. I en vanlig värld, vid ett vanligt tillfälle, hade vi hunnit träffa honom innan han förlorade medvetandet. Hålla hans hand, stryka hans kind, berätta att vi älskade honom, att han inte behövde vara rädd, att vi fanns vid hans sida. Inget av detta var nu möjligt. När vi till slut fick undantag från besöksförbudet var han redan medvetslös. I två dygn vakade vi vid hans sida; vi fick undantag från besöksförbudet för att han inte skulle behöva dö ensam. I två dygn höll vi honom i handen, talade till honom, kliade i hans hårbotten, sjöng hans favoritsånger. Ingen enda gång visade han minsta livstecken; öppnade sina ögon eller tryckte vår hand. Det var fruktansvärt.

    För några dagar sedan begravde vi min pappa. Vi var elva personer och kyrkan ekade tom. Pappa hade många vänner och bekanta och stor släkt, och det var en ödslig begravning. Ändå fin, och intim, på något vis. Men jag kommer alltid att sörja att hans sista tid i livet, och vår avsked, blev så här. Kanske helt i onödan?

    Jag tycker att jag hör många inom vården som vittnar om sina erfarenheter, men få anhöriga som berättar sin historia. Därför vill jag skriva detta. I detta oerhört komplicerade nät av orsak och verkan går det inte att peka ut någon skyldig, och jag söker inte lägga skulden på någon annan för att min pappa dog i en tid då man inte får besöka sjukhus och inte kan ordna vettiga begravningar. Jag orkar inte ens vara arg. Men det här är min poäng, som kanske låter hård: Vi har alla ett ansvar, allt vi gör spelar roll, och varje litet futtigt undantag vi unnar oss kan komma att kosta någon annan livet. Det går inte att säga: ”De besökte Åre, det är deras fel att någon kommer att dö”. Men det går absolut att påstå att människor kommer att insjukna, att några av dem kommer att bli svårt sjuka och vissa av dem inte kommer att klara sig, på grund av den spridning av viruset som sker när väldigt många väljer att trotsa restriktionerna och åka till en stor skidort som Åre. Det går ABSOLUT att påstå att det hade räddat liv om ALLA unisont avstod. Det låter absurt när du säger att det inte är ett självklart val; det ÄR ett självklart val för de flesta av oss. Man bara avstår! Man väntar! Man låter bli nu! Självklart kan man smita in på en butik och köpa någonting som inte är livsnödvändigt, eller kosta på sig andra dylika små undantag. Men att semestra nu – jag tycker att du måste förstå att det sticker i ögonen på folk, på goda grunder.

    Ska man ändå strunta i att följa reserestriktionerna bör man väl stå för det. Och för varje sådan stor och härlig grej man unnar sig ska man kanske ställa sig frågan: skulle jag i efterhand kunna se en anhörig till någon som mist livet i ögonen och med gott samvete påstå att detta var nödvändigt för mig?


    1. Cecilia Blankens skriver: 9 januari, 2021

      Hej Johanna

      För det första vill jag innerligt och från botten av mitt hjärta beklaga sorgen. Jag kan bara snudda vid att föreställa mig den sorg och desperation det måste innebära att vara så baklåst när någon man älskar går bort.

      Jag varken kan eller vill på något sätt argumentera, det finns liksom inget jag kan säga som inte skulle låta fullkomligt tondövt i sammanhanget.

      Men! En sak jag ofta funderar över, och som inte har något med varken din pappa eller min resa att göra, men aldrig riktigt sett ett svar på: Om INGEN gått på bio, ätit på restaurang, handlat i den lilla butiken eller bott på hotell – trots att dessa varit öppna genom pandemin – hur skulle framtiden se ut då? Hur skulle vi ta oss vidare? Nu har det väl med nöd och näppe gått ihop – för somliga företag – för att en viss kundtillströmning ändå funnits. Men om INGA kunder funnits? Om alla varit idealister och lydiga medborgare och tolkat alla restriktioner utan nyanser. Om varenda hotell, restaurang, butik och privatägd facilitet behövt kursa och stänga igen? Om alla dessa företag inte längre funnits på andra sidan? Och alla dessa arbetstillfällen? Jag menar att det på ett sätt kan vara en enkel och ideal plan att tänka att alla låter bli bara, hur svårt kan det va? men sen då? Vad hade hänt? Jag ställer frågan för att jag helt enkelt inte fattar hur svaret skulle se ut? Finns det och någon orkar förklara så är jag så oerhört intresserad av att lyssna!


Dela på:
Annons
Laddar
https://ceciliablankens.femina.se/mitt-liv/hej-fran-julen/