Cecilia Blankens
Cecilia Blankens bor med sin man Per och tre barn utanför Stockholm och på somrarna på Kinnekulle i Västergötland. Hon är från början modejournalist, men 2014 sadlade hon om och startade det sedan dess snabbt växande skomärket Blankens. Här i bloggen får ni hänga med i hennes omväxlande entreprenörsliv. Räkna med mycket mode, en hel del familjeliv och massor av åsikter. Cecilia har bloggat sedan 2005 och alltid haft ambitionen att hennes lilla plats på webben ska vara som en fritidsgård för kvinnor där vi diskuterar, inspirerar, stöttar och sprider kärlek.
Annons

Det här med reklamationer

Kan vi diskutera en sak? Det handlar om reklamationer. Så här: I  min bransch och i alla branscher, så går saker sönder. Det är ju tråkigt, men det händer. För oss händer det tack och lov sällan: men det händer.  Ibland kan det ha att göra med konstruktionen, ibland med slarv vid tillverkning. Allt det här är helt normalt och en del av produktion, det blir inte perfekt varje gång.

Annons

Men sen finns det en liten gråzon, och det är den jag skulle vilja höra era tankar kring, för det här är något som är ett stort problem för ett mindre företag som mitt, ur flera perspektiv; tid, ekonomi och inte minst hållbarhet. Ibland kan jag uppfatta det som att kunder har helt orimliga krav på produkter. Vi får in reklamationer för att en liten tråd sticker ut, för att en sko har en minimal nyans skillnad i lädret, för att kunden uppfattar att skon känns ”konstig”, för att en fog i en sula släppt och skapat ett millimeterstort glapp; saker som har noll påverkan på funktion och egentligen heller inte utseende och som -om vi ska vara ärliga – ändå kanske hade dykt upp efter en dags användning, alla fall det där med nyansskillnad eller ett läder med något veck. Skor som granskas i flera led i produktionen innan de packas i lådor. Det är inte sällan vi får in returer där det är omöjligt att se eller känna ”felet” utan man endast kan veta det utifrån kundens redogörelse, kanske att denna granskat läderytan med lupp?

Annons

Jag kan å ena sidan fullt hålla med om rättigheten att kunna reklamera, så ska man så klart ha rätt att göra! Alla gånger! Men, kaaaan det inte också ligga ett litet litet kundansvar i att förstå att så länge det inte är formgjuten plast som säljs, utan produkter som tillverkas av mänskliga händer, så blir det också små spår av det, att mänskliga händer varit där, så att säga. Att ett ekoläder har små rynkor eller något ojämn struktur kanske kan kännas värt det, med tanke på att du slipper plaster och tungmetaller? Det blir så enormt ohållbart när det samlas på sig hyllor med nästan helt felfria skor, det påverkar också priserna negativt och det tar SÅ mycket tid att hantera.

Skulle man fingranska varenda sko, väska, plagg eller möbel kan den som vill säkert hitta något att anmärka på i många fall, men varför vill man vara så nitisk? Är som ni kanske hör själv inte typen. Obs! Att det alltså som sagt inte handlar om uppenbara brister, utan ”fel” som knappt är synliga eller ändå uppkommer vid användning som känns, ja, lite onödig, och där jag tänker att vi kunder kanske måste lära oss att manage våra expectations och att det kanske till och med kan kännas lite fint att se en tråd som sticker ut, för att det påminner oss om människan som gjort skon? Och kanske att vi kan klippa den lilla tråden själva så var problemet ur världen? Skon ovan är ett solklart fall som vi godkände förstås. Men skon är ju fullt duglig i övrigt, så vad gör vi med den nu?

Är mycket intresserad av att höra era tankar och synpunkter kring detta och har ett öppet sinne och full förståelse att man funkar olika här. Men dela gärna med er! Hur tänker ni kring varor och reklamationer?

Annons

57 kommentarer till “Det här med reklamationer”

  1. Anna skriver: 10 december, 2020

    Sälja andrahandssortering på inkomna reklamationer?


    1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

      Jo det gör vi också, men det är ett jäkla meck och tar så mycket TID! Varje produkt måste fotas och ny produktsida med text osv. Drömmer lite om att någon ska dyka upp och vilja franchisea andrasortering och andrahands-försäljning av Blankens!


      1. Anna skriver: 12 december, 2020

        Är det inte just vad Afound gör? Dock inte alls insatt i vilka som har möjlighet att ansluta och hur villkor mm ser ut


        1. Cecilia Blankens skriver: 13 december, 2020

          Afound säljer överskott och restlager, vi har sålt lite där; men har tack och liv sällan varken restlager eller överskott så vi sade upp det samarbetet.


  2. Ninnie skriver: 10 december, 2020

    Nja. Kunden vill ju ha det som den betalat fullt pris för – en felfri sko. Om ekoläder har små rynkor eller något ojämn struktur som egenskap lönar det sig att skriva det i beskrivningen för skon så kunden vet att det är en naturlig variation och inte grund för reklamation. Samma sak med
    t.ex färgskiftningarr, skriv att det är en egenskap skon har – om det är så.

    Nästan felfria skor kan ni sälja i en skild ”2a sortering”-avdelning där ni listar felet och ger rabatt efter graden av fel. Om ni går igenom skorna innan de skickas kan ni sortera ut skor med skavanker innan de skickas till kunden.


    1. Ingrid skriver: 11 december, 2020

      Jag håller helt och hållet med Ninni. Jag jobbar med kvalitet (med tekniska prylar, men samma principer gäller alltid) och vet att det handlar om att uppfylla kundens förväntningar. Om de inte uppfylls blir kunden missnöjd och går någon annanstans nästa gång, och kanske klagar för sina arbetskamrater vid fikabordet… Det har inget med ”fakta” att göra, utan vars och ens syn/rätt att tycka vad man vill. Det är alltså en bra idé att försöka ”påverka” kundens förväntningar, genom att försöka beskriva produkterna så bra som möjligt. Och även om denna returhantering kostar, så kostar det ännu mera att förlora kunder som dessutom talar illa om en med sina vänner…


      1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

        Jo men vi godkänner så klart alla returer, och jag hoppas ingen blir besviken! Vi vill alltid vara hjälpsamma förstås, min poäng är kanske mer om det är så att förväntningarna ibland kan vara orimliga? Iallafall när det gäller naturmaterial, teknik och metaller är kanske lite annorlunda?


      2. Hanna skriver: 12 december, 2020

        Håller helt med Ingrid här. Förekom! Står det att det kan förekomma färgskiftningar och naturliga variationer, är man som kund förberedd på ett annat sätt. Tydlighet och transparens brukar alltid vinna i längden.
        Annars tycker jag förslaget på avdrag på pris med viss procent är vettigt, en del kedjor/butiker har ju också detta som rutin vid köp i butik, om man upptäckter fel. Jag kan absolut köpa ett plagg som har en lös knapp eller en fläck som går av i tvätten, men då vill jag inte betala fullpris. På samma sätt resonerar jag med skor. Köpte en gång (dyra) träskor som vid leverans hade jack i klacken. Det får de efter någon dags småslarvig användning ändå, men jag vill inte ha det från start när jag betalt en rejäl summa, det lämnar en trist känsla och besvikelse hos mig som kund (som inte heller har en ekonomi där jag kan strö pengar kring mig). Givetvis ska inte skon kasseras, men om jag erbjudits ett avdrag eller om det redan från början fanns information om en liten skavank och att priset därför var nedsatt med säg 15 procent, så hade jag lämnat köpet som en nöjdare kund med större återvändningspotential och mer benägenhet att prata gott om märket. Jag hade inte blivit glad för jacket på bilden heller, inte på en sko i den prisklassen (även om det är en naturlig variation – så skjut mig).


  3. Linda skriver: 10 december, 2020

    Håller helt fullt och fast med dig!


  4. Sandra skriver: 11 december, 2020

    Sälj den för halva priset 👍🏻😊


  5. Lotten skriver: 11 december, 2020

    Ja, ibland blir man förvånad av vad som reklameras.Har arbetat i butik och många gånger tagit emot tveksamma varor.Jag tänker att kraven blir högre med priset, man vill ha en vara som man är nöjd med, speciellt när man betalat ett par, kanske tre tusen för ett par skor t ex. Då vill man att varan ska passa och kunna användas ett bra tag.


  6. Annie skriver: 11 december, 2020

    Tack för ett intressant resonemang! Om en vara har ett litet fel som jag måste fixa till själv tycker jag att 10 % är en rimlig kompensation. Annars skulle jag, som Ninnie föreslår ovan, råda er att skriva ut en disclaimer i produkttexten. När man köper saker på nätet är man ju ganska sårbar, jag försöker undvika det men era skor säljs väl nästan bara där. Heja dig!


    1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

      Mycket bra input och idéer!


      1. Sara skriver: 11 december, 2020

        Tänker samma med en kompensation på priset. Att istället för att skicka tillbaka skorna så kan man ta foto på det man är missnöjd med och sen bli kompenserad på priset istället. Slipper man massa frakt och skonar miljön lite. Borde ta mindre tid att administrera det med än att gå igenom en massa skor som kommer tillbaka och sen behöva lägga ut de till försäljning igen.


  7. Frida skriver: 11 december, 2020

    Håller helt med och såklart orimligt och ohållbart att behöva sälja dem för halva priset.
    Varför klagar kunder på smågrejer? Vill de ha nya produkter istället? För visst får man lämna tillbaka även om man bara inte gillar det man köpt?
    Många kunder fattar ingenting om hantverk så det kan säkert vara rimligt och minska returer om man gör någon skrivning i produktbeskrivningen och medskick i lådan om att produkterna är handgjorda av material som varit levande och vad de innebär.
    Så fort en produkt är dyrare ökar returens enormt. Tror att folk är rädda att bli lurade. De tänker inte om de själva bryr sig om skavanken utan vill bara vara säkra på att de fått något perfekt.


  8. Anneli skriver: 11 december, 2020

    Visserligen är skor extra svåra att beställa on line , man vet ju aldrig hur en sko känns innan man provat…
    MEN, det är bara dumt att klaga på färgskiftningar eller en rynka i lädret så länge vi pratar om någonting levande som behandlats så lite som möjligt ur miljösynpunkt och det har du gjort det väldigt klart i din marknadsföring, tycker jag.
    Du kommer alltid att ha besvärliga kunder, men vi som vet ditt ”tänk”- vi vet, och tar tacksamt emot nya modeller vart eftersom.


  9. Petra skriver: 11 december, 2020

    Istället för att tycka att kunden äger problemet och bör förstå att det inte är formgiven plast, sa är väl ett enkelt första steg att beskriva det du har gjort ovan i produktbeskrivningen? Da vet man fran början att det kan finnas sma avvikelser som är helt normala, och da försvinner kanske en del av reklamationerna. I övrigt sa tror jag dock att tonen *kaaaan ni snälla fatta utan att jag behöver föklara närmare” kanske inte är det smidigaste sättet att överkomma ett problem.


    1. En annan Petra skriver: 11 december, 2020

      Helt rätt!
      Som köpare av skon på bilden skulle jag känna mig besviken om jag fick den med det där jacket i sulan. Skor för drygt 2000 kr är en investering för mig, som jag gärna gör ett par gånger per år, men nog skulle det kännas lite trist med ett sånt skönhetsfel. Jag tror inte jag hade returnerat den skon men den hade lämnat mig med en otillfredsställd känsla som hade påverkat hela min upplevelse av varumärket. Intellektuellt hade jag fattat att det sitter på insidan, inte kommer att synas, inte påverkar funktionen, men känslan hade varit en annan. Och det finns väl också ett hållbarhetsperspektiv i kundrelationen?


      1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

        Ja, absolut, och skon på bilden ovan är som sagt ett exempel på en given reklamation. Ett förslag som någon skrev här kan ju vara att höra av sig och be om en delvis återbetalning? Det blir ju liksom win win för alla!


  10. Sara skriver: 11 december, 2020

    I det här fallet borde ju varit oerhört mycket enklare att klippa av tråden än att skicka tillbaka skorna? Samtidigt kan folk vara vana vid hårt behandlat läder där man inte ser någon skillnad alls på materialet så kanske det kan vara värt att flagga för att det faktiskt är helt normalt. Själv reklamerar jag saker som är trasiga på riktigt men då förväntar jag mig också ett trevligt bemötande när jag gör det.


    1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

      Håller med dig!


  11. Catatina skriver: 11 december, 2020

    Betalar jag dyrt vill jag ha felfritt. Erbjud kunden avdrag på x procent om de hittat skavanker så slipper ni få tillbakafrakt. Och eftersom det är skor så blir det ju en hel del returer pga av att inte storleken eller formen passar foten och eftersom ni tar betalt för returfrakt, men gissar inte för reklamation, så letar många kunder halmstrån för att kunna reklamera. Jag hade lagt på returfrakt i priset, erbjudet gratis returfrakt och på så sätt troligen fått ned reklamationerna.


    1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

      Jag tror absolut på att bli tydligare i produktbeskrivningarna!

      Men vad gäller gratis returer så håller jag inte med, för frakt KOSTAR! Och vi vill också gärna undvika ”okynnesköp” och det är därför vi hellre är transparent med fraktpris än att lägga det på priset, för då får ju liksom alla betala för det? Inte bara dem det gäller! Jag kan ju tycka att det är ganska fräckt och lite taskigt faktiskt (och snålt?) att ”hitta på” ett fel på en sko för att få gratis retur? Tänker att jag kanske hellre skippar den kunden helt? För det ÄR ju inte gratis! Det kostar istället mer än vad vi tar betalt för, men men, så är det liksom bara, att fraktpriser är skyhöga och ökar hela tiden.


      1. Ulrica skriver: 12 december, 2020

        Jag håller med dig om frakten, eftersom det är någon som ska köra till en rimlig lön, kunna tanka och ha en trafiksäker bil. Transportbranschen är tyvärr en av våra smutsigaste när det kommer till svartarbete, orimliga arbetsförhållanden och direkt trafikfarliga fordon. Så frakt måste kosta pengar och ska det vara ”gratis” för kunderna får man isf höja priset på varan. Så tycker jag 🙂


  12. Ulrika skriver: 11 december, 2020

    Intressant! Jag hade en liknande diskussion med en vän som jobbar på ett underbart coolt och kreddigt modemärke och de får mycket reklamationer där felet, precis som du också nämner, är en tråd som hänger osv. Jag tyckte detta var sjukt. Men min vän höll inte med. Om man köpt en klänning för 3000 spänn vill man inte ha en tråd som hänger. Man vill ha lyxkänslan. Och absolut visst kan det vara så men det är ju helt orimligt.
    Tänker att det säkert är samma sak med Blankens. Ni har ju ett fint hållbarhetstänk med både kvalitet och stil som ska hålla länge. Och ni kommunicerar detta vilket ger en känsla av att det är en investering. Dom här skorna ska hålla! Så en tråd som hänger direkt när man får skorna förstör kanske ens illusion och gör en osäker om de kommer hålla så länge som utlovat? Att det blivit nåt fel vid tillverkningen av just denna sko. Men ja – återigen – det är orimligt! Och vi måste börja tänka om.


    1. Cecilia Blankens skriver: 11 december, 2020

      Jag kan absolut förstå den känslan, delvis. Men samtidigt är det som du säger helt orimligt att det skulle vara så, pga mänskliga faktorn. Vi skulle ju kanske kunna anställa någon som kontrollerade alla detaljer så att det aldrig slank igenom några sådana här brister; men det skulle ju direkt påverka priserna och är det värt?


      1. Elisabeth skriver: 11 december, 2020

        Det är just det som är haken. Folk (=jag, iaf) förväntar sig att när de köper skor i den här prisklassen så har det stått en person och gjort just den där kvalitetskontrollen, alternativt att personalen är så kompetent i att utföra sin egenkontroll att fel inte slinker igenom. Och varje gång som det ändå slinker igenom ett fel så sänks uppfattningen om varumärket ”jaha, här har jag lagt massor av pengar på att köpa en kvalitetssko, och så har de släppt igenom såna här uppenbara fel, undrar vilka andra fel som finns då? Tänk om sulan släpper eller sömmen spricker om tre månader. Det är nog bäst att jag reklamerar, så att jag kan köpa något annat från ett bättre märke”.
        Sen fattar jag också att det är svårt att lägga på en extra kostnad på ett redan högt pris, men där är det ju problem med att vi kan köpa skor på HM för 250 kr som ser OK ut, så vi förstår inte varför inte skorna för 10 ggr så mycket är 10 ggr så perfekta.
        Sen tror jag också på tydlighet, att poängtera det där med naturmaterial och naturliga variationer, då kan man se avvikelsen som något fint istället för fult ( i de fall det är frågan om det).


        1. Cecilia Blankens skriver: 12 december, 2020

          Ohhhh! Nu måste jag bara få berätta att det är ju SJÄLVKLART så att det finns folk som granskar skorna; i fabrikerna finns stationer som bara har som jobb att sköta just sådana här saker: klippa trådar, upptäcka fel, torka bort limm osv. Jag menade att det kanske skulle krävas ytterligare kontrollant som kontrollerar en sista gång för att vara HELT säker på att inget slinker igenom. Så som Hermes och Louis Vuitton har till exempel. Och nu var det ju inte de uppenbara felen jag pratade om här, misstag händer, inte ofta, men det händer. Det är de där felen som bara syns om man verkligen letar och vill hitta dem som jag tänker på främst!


      2. Anna skriver: 12 december, 2020

        Kanske billigare och miljövänligare med en extra kontrollant så att ni själva kan klippa av tex trådar?


        1. Cecilia Blankens skriver: 12 december, 2020

          Det handlar om så få returer i sammanhanget, och skulle påverka priset så mycket för övriga kunder att det inte riktigt går ihop sig.


  13. Anna skriver: 11 december, 2020

    Herregud, jag blir så matt. Ni gör helt rätt på Blankens, kör på! Är det handgjort ska det synas, frakt ska aldrig vara gratis och folk måste börja inse att saker kostar. På riktigt. Någon har alltid betalat för en produkt (en arbetare som har usla villkor och kanske blir sjuk, ett företag som går back, våra barn som får ta skiten när vi inte längre kan leva över planetens gränser). Men gör som fler sagt innan i kommentarsfältet; skriv ett par rader om att era skor är handgjorda och därmed unika. Heja er!


    1. Sara skriver: 12 december, 2020

      Plus en!

      Heja dig! Säkert bra att förekomma genom ännu tydligare produkttext, men folk har också fel fokus många gånger.


    2. Anna skriver: 12 december, 2020

      Tyvärr, även om jag egentligen håller med i sak, så tror jag att vi konsumenter förväntar oss fri frakt och fria returer för det är så marknaden har utvecklats när vi handlar mer och mer på distans. Har svårt att se att det ska vända. För de allra flesta är det en ganska stor summa att betala exempelvis 100 kr utan att ens få en vara, om den visat sig inte passa eller motsvara förväntningarna.


  14. Jagjagjag skriver: 11 december, 2020

    Hej! Jag förstår ditt tänk. De flesta orkar väl inte klaga på små skavanker. Om man är som jag tycker man att det är ett för stort projekt. Särskilt som många företag gör sig lite onåbara kanske just som följd av orimliga klagomål. I somras köpte jag dyra kavat sandaler till mitt barn. Efter en vecka hade sulan helt släppt. Rätt meckigt att posta tillbaka etc. Och tråkigt .
    En sak jag tänker eftersom jag jobbar inom vården. Det finns olika personlighetstyper. En del som kanske fixerar sig eller är väldigt pedantiska eller har lärt sig hur man klagar. Jag vet inte hur mycket klagomål ni får in men tänker att det är svårt att helt undvika. Ni kan också vänligt diskutera med kunden ang vad hen verkligen vill. Ibland kan det vara ett svepskäl för att man ångrar köpet helt enkelt.


  15. Elina skriver: 11 december, 2020

    Personen som lägger ned skorna i skokartongen borde väl kunna kika på skon om det är en lös tråd/något felaktigt innan de sänds iväg. Borde inte ta många sekunder att upptäcka :-).


    1. Cecilia Blankens skriver: 12 december, 2020

      Trust me att det gör de! Och inte bara den som packar, utan sista stationen i produktionsledet gör det också. Och av de tusentals skor vi säljer varje år slinker det ändå igenom ett litet litet gäng, vågar inte dra till med en siffra men ska vi höfta till på 1 % – som inte är perfekta. För att saker händer. Du kanske någon gång köpt en kappa där det stuckit ut en tråd vid knappen? Sånt händer!


  16. Lisa skriver: 11 december, 2020

    Vad gäller frakt så har jag inga problem med att det utgår en returavgift. Som du skriver kanske man tänker till en gång extra innan man slentrianbeställer något. Jag ser det som att jag betalar för servicen att få en vara skickad och kan prova hemma. Vore bra om alla aktörer anammade detta!


  17. Anna fagberg skriver: 11 december, 2020

    Hej,
    Jag har ett par Diana och ”läderflärpen” bak har försvunnit. Har skickat en fråga till Blankens om man kan få tag i en sådan men inte fått svar ännu. Så jag passar på här, när du ändå pratar reklamationer. 🙂
    Mvh
    Anna


    1. Cecilia Blankens skriver: 12 december, 2020

      Maila [email protected] så skickar hon nya till dig!


      1. Anna skriver: 12 december, 2020

        Tack!


  18. Hanna E skriver: 11 december, 2020

    Jag håller med flera här om att det handlar om prisklass. Åtminstone för mig så är Blankens dyra skor och då blir jag petigare. Plus, är det en tråd som hänger sådär skulle jag undra på om det finns en risk att sömmen släpper? Osv. Håller med om att avdrag på priset är rimligt. Och sen, tyvärr, är det väl något man får leva med när man bara finns online? Annars kan man ju klämma och känna innan man köper.


    1. Cecilia Blankens skriver: 12 december, 2020

      Vi finns inte bara online! Ville bara börja med att säga det! Vi har ett litet gäng återförsäljare på några platser runt om i landet. Är man orolig över en tråd som sticker ut kan man ju höra av sig och fråga om det är ett problem, eller något som går att lösa? Och det gör många kunder också, och det tycker jag är jättebra!


  19. Mia skriver: 12 december, 2020

    Håller med om att det känns bra som kund att kunna få ett litet prisavdrag om det finns några små skavanker på det man köper, men tycker personligen inte att en lös tråd som man kan klippa av kan räknas som en skavank. Är det däremot någon skada som kan bli värre med tiden skulle jag vilja få en kraftigare rabatt eller pengarna tillbaka.
    Tycker verkligen att det är toppen att Blankens finns hos återförsäljare för jag föredrar att kunna prova i butik när det är handgjorda skor som ju faktiskt kan skilja sig lite från par till par.


  20. Michaela skriver: 12 december, 2020

    Ett förslag är att ni ber kunder som önskar att reklamera att först ta kontakt med mer, innan returen lämnar kunden. Om det är ett mindre fel, som kunden själv kan åtgärda så kanske en återbetalning om viss % funkar för kunden, istället för reklamation/retur. Då slipper ni hålla med massa frakt hit och dit. Jag köpte nyligen ett par Alexia i min vanliga storlek men märkte ganska snabbt att jag behövde gå upp en storlek för att de tryckte på höger fot. Har nu ett par i korrekt storlek och älskar dem! Förmodligen min fot som är lite knasig – inte era skor 🙂 Mailade er och ställde lite frågor i denna process, fick väldigt bra svar så det känns som att ni är väldigt flexibla och vill hitta en bra lösning. Det kommer man långt på i er bransch!


  21. Sara skriver: 12 december, 2020

    Vill bara tillägga att någon av de stora jättarna på klädförsäljningssidan på nätet har blockat några få procent av sina kunder för att dessa står för en orimligt stor andel returer. Folk som uppenbarligen sitter och klickar hem saker som de sedan skickar tillbaka eftersom returfrakten är gratis där. Även om det inte är frågan om reklamationer blir det förstås oerhört dyrt att hantera och stor slöseri på resurser.


  22. Jennie skriver: 13 december, 2020

    För några år sedan när jag beställde skor från er fick jag ett par helt andra skor i mitt paket, efter kontakt med ert företag visade det sig att jag och en tjej i en helt annan del i landet fått varandras beställning! Vi fick frågan om vi kunde skicka skorna till varandra och skulle då få en present för ”besväret”. Presenten kom aldrig 😆. Sedan dess har jag fortsatt köpa flera par skor som är så snajsiga och snygga och varit sjukt nöjd med dessa och jag har reklamerat ett. Om skorna inte uppfyller den kvalitet som utlovas ska kund inte betala fullpris. Men förstår att det finns mycket gråzoner här! Kämpa på💪🏽


  23. Jo skriver: 13 december, 2020

    Tycker skorna håller hög kvalitet, vissa är inne på sitt fjärde år & ser fortfarande nya ut efter lite omsulning och kärlek. Mina the Mia tappade dock dragkedjeflärpen på ena skon, den gick av och det gick tyvärr inte att få en ny då jag kontaktade er, löste det dock själv genom att köpa två guldiga nyckelringar på classe O & knipsa av hänget på den andra skon också. Fortsätter givetvis att köpa hos er, superfina skor av hög kvalitet och sköna på mina konstiga fötter. Ett tips dock, sulan är oftast väldigt hård så jag får sula om dem för att det inte ska klippetiklappa för mycket och att de ska vara skönare att gå i. Det går inte att göra sulan mjukare från början?
    Tack för fina skor❤️


  24. Åsa skriver: 13 december, 2020

    Åååh, så svårt ändå – är helt med på att allt kostar, vilket jag tycker det ska göra, men förstår att det är svårt att kämpa i motvind när många har ”gett upp” och erbjuder fraktfritt osv för att det förväntas i dagens läge. Jag har jobbat på ett klädmärke där en kund reklamerade ett par brallor för en pinne hade fastnat och gjort hål i tyget när hon gick i skogen och ”det ska väl brallan hålla för”. Suck. Men de var dyra och jag fattar att hon var besviken. Så, det här med att berätta vad konsumenten har att förvänta sig är toppen (dessa byxor var också sydda av en människa, under schyssta villkor osv….). Det ni gör på Blankens är framtiden, det är hantverk!! Era skor är ju rimligt prissatta med tanke på allt vad tillverkning, litet företag, relativt små volymer osv, innebär. Det är vi människor som måste lära oss det, så fortsätt utbilda inom detta!


  25. Johanna skriver: 13 december, 2020

    Lite oklart om du menar bara reklamationer eller även returer? Retur (oanvända varor) tycker jag man som kund har all rätt att göra om man inte är nöjd med känsla eller utseende. Man är nog noggrannare med dyrare inköp. Då går det ju dessutom att sälja skorna igen till en ny kund som kanske inte är lika kinkig med utseendet eller som skorna passar bättre.
    Har tidigare själv jobbat inom skobranschen i över 10 år och när det gäller reklamationer var alltid standard att laga skorna hos skomakare om det gick (sulsläpp, klackar, dragkedjor osv).


    1. Cecilia Blankens skriver: 13 december, 2020

      Hur är det oklart? Jag skriver bara om reklamationer genomgående i texten. Returer är förstås en helt annan sak – en rättighet alla kunder har förstås!


  26. Malla skriver: 13 december, 2020

    Folk är gnidna, vad det verkar. Så ledsamt för företagen men ffa för miljön! Jag försöker köpa det mesta jag äger second hand, just av miljöskäl. Blev stoltaste mamman i stan när min 12-åriga dotter i julklapp önskade sig presentkort på Humana eller Beyond Retro.
    Med det sagt köper jag gärna 2handssortering eller reklamationer av dig! Haru ett par valfria Alexia eller Lynda i 38 så är jag game! 😊


  27. Malla skriver: 13 december, 2020

    Folk är gnidna, vad det verkar. Så ledsamt för företagen men ffa för miljön! Jag försöker köpa det mesta jag äger second hand, just av miljöskäl. Blev stoltaste mamman i stan när min 12-åriga dotter i julklapp önskade sig presentkort på Humana eller Beyond Retro.
    Med det sagt köper jag gärna 2handssortering eller reklamationer av dig! Haru ett par valfria Alexia eller Lynda i 38 så är jag game! 😊


  28. Åsa skriver: 13 december, 2020

    Sunt förnuft är min tanke i detta. Själv mådde jag dåligt i dagar innan jag tog modet att reklamera ett solklart fall av ett par s k fotriktiga sandaler, inte Blankens. 2000 kr och skorna kändes inte rätt på foten, inget som syntes när man tittade på skon men på foten k ä n d e s det, jag bad säljaren prova skorna och hon kände direkt att felet var inuti sulan. Gick toppen då. Ibland avgör inte bara ögat. Det finns väl knappt några skor som är exakt precis likadana i t ex lädernyanser, pärlknappar osv. Handlar man på nätet uppskattar man såklart fria returkostnader eller byten men här har jag ändrat min syn, bidrar jag till all transport och miljöpåverkan får jag betala lite för det själv. Ge och ta liksom. Tycker ni ska sälja reklamationer till reducerade priser, alla är olika och vissa inte bry sig om en liten skråma eller pyttetråd. Bra inlägg förresten!!


  29. Ewa skriver: 14 december, 2020

    Två nära personer till mig jobbar med möbler och levererar till bla Svenska Hem och Svenssons. De får även ta hand om vissa av reklamationerna och herregud….kunder kan liksom klaga på att en marmorskiva som inte ser ut exakt som den på bilden i katalogen (och marmor är ett otroligt svårt material att jobba med så två skivor kommer aldrig vara exakt likadana). Men det ska reklameras för kunden gillar inte ”mönstret” på marmorn. FFS. Folk har helt orimligt höga krav och jobbar man med naturmaterial så kommer det alltid finnas någon som kommer vilka reklamera de naturliga skiftningarna i lädret och att skriva ut detta i skons beskrivning tycker jag är helt logiskt. MEN de skorna som finns på bilden skulle jag reklamerat direkt. Ett utstickande snöre skulle kanske inte störa mig så mycket men jag skulle ändå tycka att det var slafsigt för en lyxvara (som skor för ca 2000 SEK) för jag är ändå ute efter kvalitet och känsla. Sen skulle jag kanske inte köpa så pass dyra skor online utan att ha känt på/provat de först och faktiskt se plagget IRL.


  30. Matilda skriver: 15 december, 2020

    Hej!
    Efter att ha haft egen butik i flera år och innan dess jobbat i olika butiker vill jag nästan kalla mig reklamationsexpert! Jag skulle tipsa dig om att följa allmänna reklamationsnämnden till punkt och pricka. Du får avhjälpa kunden tre gånger innan ersättningsvara är skälig. Med avhjälpa menas laga, skälig kompensation på priset osv. En godkänd reklamation är ju endast när det rör sig om produktionsfel. Jag tycker, precis som du skriver att kunder har orimliga förväntningar många gånger. Stå på dig, alla returer kan omöjligt vara godkända. Behöver du coachning inom området, ja då vet du vem du ska kontakta 🤗


    1. Cecilia Blankens skriver: 15 december, 2020

      Haha, men vad bra! Theresa som sköter reklamationer hos oss har också blivit lite av en expert genom åren tror jag, man får val bli det, vare sig man vill eller inte!


  31. Johanna skriver: 28 december, 2020

    Sticker ut ur mängden här… men jag förstår inte vad felet är på skon på bilden? Skulle aldrig reklamera den. Den är ju högst funktionell och den ser normal ut. Och eftersom jag inte förstår det, så är det uppenbart att detta med estetiska ”defekter” eller inte är högst subjektivt.. I mina ögon är man bortskämd om man klagar på sånt. Men, uppenbarligen är tröskeln olika för olika människor.

    Jag tänker nog att det smartaste är att utöka produktbeskrivningarna, men även alla konsumenter, please, fundera om det verkligen är värt att reklamera småsaker?


Dela på:
Annons
Laddar
https://ceciliablankens.femina.se/mitt-liv/the-lisa-ar-tillbaka-bra-strategi/