Kan vi diskutera en sak? Det handlar om reklamationer. Så här: I min bransch och i alla branscher, så går saker sönder. Det är ju tråkigt, men det händer. För oss händer det tack och lov sällan: men det händer. Ibland kan det ha att göra med konstruktionen, ibland med slarv vid tillverkning. Allt det här är helt normalt och en del av produktion, det blir inte perfekt varje gång. Men sen finns det en liten gråzon, och det är den jag skulle vilja höra era tankar kring, för det här är något som är ett stort problem för ett mindre företag som mitt, ur flera perspektiv; tid, ekonomi och inte minst hållbarhet. Ibland kan jag uppfatta det som att kunder har helt orimliga krav på produkter. Vi får in reklamationer för att en liten tråd sticker ut, för att en sko har en minimal nyans skillnad i lädret, för att kunden uppfattar att skon känns "konstig", för att en fog i en sula släppt och skapat ett millimeterstort glapp; saker som har noll påverkan på funktion och egentligen heller inte utseende och som -om vi ska vara ärliga - ändå kanske hade dykt upp efter en dags användning, alla fall det där med nyansskillnad eller ett läder med något veck. Skor som granskas i flera led i produktionen innan de packas i lådor. Det är inte sällan vi får in returer där det är omöjligt att se eller känna "felet" utan man endast kan veta det utifrån kundens redogörelse, kanske att denna granskat läderytan med lupp? Jag kan å ena sidan fullt hålla med om rättigheten att kunna reklamera, så ska man så klart ha rätt att göra! Alla gånger! Men, kaaaan det inte också ligga ett litet litet kundansvar i att förstå att så länge det inte är formgjuten plast som säljs, utan produkter som tillverkas av mänskliga händer, så blir det också små spår av det, att mänskliga händer varit där, så att säga. Att ett ekoläder har små rynkor eller något ojämn struktur kanske kan kännas värt det, med tanke på att du slipper plaster och tungmetaller? Det blir så enormt ohållbart när det samlas på sig hyllor med nästan helt felfria skor, det påverkar också priserna negativt och det tar SÅ mycket tid att hantera. Skulle man fingranska varenda sko, väska, plagg eller möbel kan den som vill säkert hitta något att anmärka på i många fall, men varför vill man vara så nitisk? Är som ni kanske hör själv inte typen. Obs! Att det alltså som sagt inte handlar om uppenbara brister, utan "fel" som knappt är synliga eller ändå uppkommer vid användning som känns, ja, lite onödig, och där jag tänker att vi kunder kanske måste lära oss att manage våra expectations och att det kanske till och med kan kännas lite fint att se en tråd som sticker ut, för att det påminner oss om människan som gjort skon? Och kanske att vi kan klippa den lilla tråden själva så var problemet ur världen? Skon ovan är ett solklart fall som vi godkände förstås. Men skon är ju fullt duglig i övrigt, så vad gör vi med den nu? Är mycket intresserad av att höra era tankar och synpunkter kring detta och har ett öppet sinne och full förståelse att man funkar olika här. Men dela gärna med er! Hur tänker ni kring varor och reklamationer?