Samarbete som funkar Generellt kan jag tycka att det gått lite inflation i det där med designsamarbeten. Att folk springer benen av sig för att lägga vantarna på lite krimskrams bara för att det plötsligt står ett italienskt namn på den vanliga etiketten (läs Roberto Cavalli för H&M) känns mest som otroligt lyckad PR-strategi och hjärntvätt från företagets sida. Kunderna - vi - glömmer bort att fundera på om vi verkligen vill ha eller gillar det vi fått tag på, i upphetsningen över att äntligen få en alldeles egen lite nästan-dyrgrip hemma i garderoben. Men så finns det ju alldeles underbara designsamarbeten också. Dem där man på en alldeles vanlig lön faktiskt har råd att shoppa budgetdesign som andas kreativitet och skaparglädje. Jag tänker till exempel på Carin Wester för Weekday (C.W design by Carin Wester). De här fantastiska skapelserna (500 kronor kostar de) är väl till exempel en härligt udda fågel i höstens som vanligt annars ganska likriktade skoutbud?