[caption id="attachment_31342" align="alignnone" width="810" height="1080" alt=""] Från ett par år sedan när vi semestrade i Belize och åkte med ett litet flygplan över landet. En fantastisk upplevelse, trots allt![/caption] Jag har bestämt mig för att flyga mindre. Att resorna jag gör framåt får ske efter noga övervägande samtidigt som jag klimatkompenserar för de resor som ändå görs. Förra veckan intervjuade jag Maria Fiskerud, som är projekledare på Rise, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner, för att lära mig mer om flyget och dess framtid. För egen del har jag nämligen länge flugit utan vara särskilt medveten om den miljöpåverkan människans allt mer frekventa flygande har. Men det fina med sociala medier och tiden vi lever i, är att vi ju blivit så bra på att utbilda varandra kring viktiga frågor av det här slaget. Att jag bor där jag bor gör att det blir betydligt fler flygresor än jag önskat, och mot den bakgrunden känns det extra viktigt att lära sig mer för att kunna fatta rätt beslut kring resor och boende inför framtiden. Los Angeles flygplats LAX råkar ur miljöperspektiv vara en något bättre destination än andra, i Kalifornien finns nämligen produktion av bioflygbränsle - bränsle som alltså inte är fossilt utan tas fram från frityrrester och animaliska slaktrester. Det här bränslet kan man blanda med vanligt bränsle, och på så vis minska andelen fossilt bränsle i tanken. Men! Andelen bioflygbränsle är fortfarande ytterst marginellt och gör i nuläget tyvärr ingen större skillnad vad gäller utsläppsmängden. Det bästa vi kan göra är förstås att flyga mindre. Eller inte alls. Välja våra resor med största omsorg och vara kräsen med hur vi unnar oss att flyga - weekendresor till Europa och långflygningar över jordklotet kors och tvärs är helt enkelt inte hållbart. Samtidigt är det ju så viktigt att se världen, dela kulturer, ta del av lärdomar från andra människors sätt att leva sina liv - att helt sluta resa vore inte bara sorgligt men potentiellt också kanske farligt? Hur ska vi kunna förstå och lära av varandra om vi inte tar del av varandras världar? Det positiva är dock att man tror att det svenska inrikesflyget kommer vara fossilfritt 2030, enligt Maria Fiskerud, och med det minskar utsläppen med upp till 90 % - 2045 hoppas man att hela flygbranschen kommer vara fossilfri. Vid sidan av utvecklingen av nytt bränsle kommer också elflygplanen och utveckligen av hållbara batterier - företaget Lanzatech med coola Jennifer Holmgren i spetsen säljer elektrobränsle - där koldioxid samlas upp från luften och görs om till bränsle, och så har vi ju Hyperloop som ju verkligen skulle kunna bli en otroligt cool lösning för resande i framtiden. -I många fall är det så att tekniken ligger långt före politiken, säger Maria Fiskerud. Det händer mycket när det gäller alternativa bränslen, men de politiska besluten som möjliggör att vi kan börja använda oss av hållbara flygtransporter dröjer. Något som kan snabba på såväl de politiska som de tekniska processerna, menar Maria, är att inte underskatta vår makt som konsumenter: - Precis som vi en gång började fråga efter ekologiska varor och att vi idag finner det i alla butiker, så går samma resa att göra för resebranschen. Vi ser just nu att antalet tågresor ökar till exempel. På samma sätt tror jag att vi skulle kunna ”hjälpa till” att öka antalet fossilfria flygresor – om vi frågar efter det. Vad gäller klimatkompensering vet jag att många ser det som greenwashing - men jag tycker att det är en bra lösning, inte för att tvätta bort dåligt samvete för alla resor som görs, utan för att balansera ekonomiskt och ekologiskt för de resor vi ändå av olika skäl väljer att göra, under tiden som är nu när det är svårt att sluta resa helt, men alternativ till resande inte riktigt är på plats. Jag tycker också att vi i sociala medier ska tipsa dem som reser och flyger mycket, om att klimatkompensera. Klimatkompensera kan du göra här så länge du ser att projektet du betalar till är markerat med Gold standard som är ett initiativ av WWF och andra organisationer - kan du vara säker på att pengarna gör rätt. Och! Ta tåget i sommar när ni ska semestra - det ska jag försöka göra - men undvik färjor somom möjligt är ett ännu sämre alternativ än att flyga!