Cecilia Blankens
Cecilia Blankens bor med sin man Per och tre barn utanför Stockholm och på somrarna på Kinnekulle i Västergötland. Hon är från början modejournalist, men 2014 sadlade hon om och startade det sedan dess snabbt växande skomärket Blankens. Här i bloggen får ni hänga med i hennes omväxlande entreprenörsliv. Räkna med mycket mode, en hel del familjeliv och massor av åsikter. Cecilia har bloggat sedan 2005 och alltid haft ambitionen att hennes lilla plats på webben ska vara som en fritidsgård för kvinnor där vi diskuterar, inspirerar, stöttar och sprider kärlek.
Annons

Att köra bil med gott samvete

Annons

Förra veckan spelade jag in ett webinar tillsammans med vår Finansmarknadsminister Per Bolund, Per-Arne Karlsson som är hållbarhetschef och ansvarig för förnyelsebara erngeikällor på St1 samt Johan Regegfalk, VD för Kg Knutsson som bland annat äger Autoexperten och så Malin Möller som modererade och är hållbarhetschef på KgK. Ämnet var något som blivit lite av ett favorittema för mig det senaste året: Omställningen till förnyelsebar energi inom transportsektorn och bilbranschen. Snaaaaark tänker ni? Men nej! Stanna kvar, och läs vidare, please, för det här är SÅ viktigt.

Annons

Mitt absolut bästa knep för att mildra klimatångest är att istället för att frysa i rädsla, lära sig och agera. Skapa förändring så gott man kan och inspirera andra att göra samma sak. Då gör du skillnad, och det är ALLTID bättre att agera än att grotta in sig i elände som varken gör till eller från för utvecklingen framåt. Och inom transportbranschen finns det så oerhört många bra alternativ till fossila bränslen nu: Det finns till exempel den syntetiska Dieseln HVO100 som bara är att tanka i och köra, vi har ju elbilen förstås, och bilar som drivs på vätgas och så den fantastiska möjligheten att kunna konvertera din bensinbil så att den går på etanol. Etanol som idag kan utvinnas ur det svenska skogsbruket och jordbruket bland annat. Så jävla mäktig bonus att vi då helt skulle slippa vara beroende om oljenationer och den smutsiga oljemarknaden. 2030 ska den svenska transporten vara fossilfri. Bara att det finns ett sådan beslut är ju så oerhört bra. Men vi har absolut inget att tjäna på att vänta med detta, utan ska förstås ställa om så snabbt det går. Per Bolund och Miljöpartiet har genomfört en bonus som ska träda i kraft under nästa år, som subventionerar en omställning till etanol. St1 har lovat att pressa priserna på etanol så att det blir ett lönsammare bränsle. Detta i kombination med nya bränslen och moderna elbilar, så ska det väl gå? Men vet ni vad som snabbar på politiska beslut snabbare än något annat? När vi uttrycker vår vilja. Vi som lagt våra röster på politikerna som nu har makten. Det vi ska kräva nu är att man prioriterar att snabbt skapa ett sätt att kunna omklassa sin fossilfria bil till miljöbil, så att den här hållbara omställningen också blir ekonomiskt gynnsamt!

Annons

Tack för att ni läste!

3 kommentarer till “Att köra bil med gott samvete”

  1. Frida skriver: 8 december, 2020

    Hej! Är väldigt intresserad och har en undran. Greenpeace och andra miljöorganisationer menar ju att fokus på bio bränslen är helt fel, att det inte alls är lösningen. Vad jag förstår släpper det ut liknande mängder koldioxid samtidigt som det tar upp odlingsmark för att tillverkas. Är det bio bränslen du menar? I så fall, vet du mer om varför miljörörelserna tycker så olika jämfört med regeringen om detta?


    1. Cecilia Blankens skriver: 9 december, 2020

      Jag är inte insatt i att de olika ståndpunkterna där, vet inte riktigt vilken diskussion du syftar till? Men vet att etanol till exempel släpper ut 80 % mindre koldioxid än fossila bränslen, men att det också är helt avgörande hur och var etanolen produceras. Svensk etanol som är restproduktion från skogsindustrin kan ju till exempel inte jämföras med etanol som skapar regnskogsskövling. Jag tror att miljörörelser helst ser att vi inte använder fordon i den utsträckning vi gör idag alls, politiker menar kanske att det är orealistiskt att förvänta sig att folk slutar köra bil och vill hellre ställa om till andra bränslen. Här kan du läsa lite mer om du vill! https://www.wwf.se/skog/varlden/vad-ar-biobransle /

      Etanol är inte problemfritt heller, men det är ett steg i rätt riktning! Jag tror heller inte att tanken är att ställa om hela bilparken till etanol, utan att etanol kan vara en lösning bland många för att komma ned i utsläpp.


  2. Åsa skriver: 13 december, 2020

    Precis, finns massor en kan göra själv – det svåraste är väl att ändra sina beteenden (vilket är det som krävs i slutändan, därför tycker jag det är lönlöst med klimatkompensation t ex. Vill inte racka ner på de som gör det för det är ju bättre än inget – men det ska ju inte ta bort klimatångest att det planteras ett träd som växer upp om 10 år när vi måste minska utsläppen NU?) – men under tiden som omställningen sker – den riktiga, där vi måste ändra beteenden i de tre B:na; biffen, bostaden och bilen, så är lösningar som etanol helt klart ett steg i rätt riktning som du säger. Heja dig återigen som använder din röst att engagera folk i detta!


Dela på:
Annons
Laddar
https://ceciliablankens.femina.se/mitt-liv/hallbara-julklappstips/