I e-handelsbranschen, där jag till stor del jobbar med mitt företag Blankens, diskuteras ett viktigt ämne friskt just nu: Frakt. Det kanske kan tyckas tråkigt, men är faktiskt viktigt och jag skulle gärna höra er input och tankar om ni har lust att dela. Så här: Att försöka hålla frakten till ett minimum som ehandlare är viktigt av flera anledningar. För att hög fraktfrekvens kostar enormt mycket och påverkar i slutändan priset för kunden negativt, och ännu viktigare: Det här med att frakta prylar kors och tvärs över jordklotet är vansinnigt fel ur ett hållbarhetsperspektiv och något vi måste börja göra med lite större eftertanke. Med Blankens tänker jag så här: Egentligen skulle jag kanske tycka att det rimligaste vore att ta betalt för både frakt och retur, och att vi som företag sedan klimatkompenserar för den frakt vi "orsakar". Det känns ärligast och schystast. Många andra bakar ju istället in priset för frakten i prissättningen av produkten. Det är ju knappast så att H&M erbjuder sig att betala dina bensinpengar, bussbiljett eller parkeringsavgift när du åker till en fysisk butik och handlar, så varför inte egentligen? Att ta betalt för frakt skulle också ge småhandlare med fysiska butiker en rimligare chans i konkurrensen. Men! Där är vi inte riktigt än, därför att konkurrensen gör att vi inte vågar. Handlar du för över 1000 kronor är frakten fri. Byter du dina skor till en annan storlek är bytet gratis. Returnerar du dina skor dras ett belopp som täcker frakten samt återställandet av kartong och skor till säljbart skick. Vi hade kanske kunnat erbjuda gratis returer genomgående, om vi gjort som vissa av de större företagen, och skickat våra produkter till mer lågavlönade länder för ompaketering (här kan ni läsa mer om det!). Det är dock otänkbart för oss. Fatta vilket vansinnigt slöseri med resurser att skicka iväg returer på det här viset, och sedan skicka tillbaka till ett lager i sverige igen, för att sedan ytterligare en gång gå ut till kund? Vissa av de större nätskohandlarna med fri frakt och fri retur har upp emot 75 % returer. 75 %!! Så plågsamt mycket skor som skickas helt i onödan. Vi ligger ofta istället mellan 10-20 % - och det tror jag till stor del har att göra med att vi tar betalt för returer. Man funderar ett varv extra innan man lägger sin order, och ställer kanske frågor till oss om storlekar osv så att det blir rätt. Ni som är kunder och inte sitter på andra sidan med handlarperspektivet som jag gör - hur tänker ni? Blir ni avskräckta när det inte är fri frakt på returer? Skulle ni bli avskräckta om ni fick betala för frakten? Har ni märkt av den här debatten och kan förstå mitt resonemang? Lyssnar gärna på all form av input och tankar! (PS Skorna jag har på bilden är Blankens The Ygritte. En av våra första boots-modeller som vi laserade för fem år sedan, och som varit vår bästsäljare sedan dess. Detta gör mig så glad, för det är precis så här jag vill att våra skor ska funka! Modeller som räcker länge, både sett till design och kvalitet!)